کتاب وندیداد

Vandidad
(کهن ترین کتاب قانون ایرانیان)
کد کتاب : 52794
شابک : 978-6229508435
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 228
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 23 اردیبهشت

معرفی کتاب وندیداد اثر احمد نوری

ندیداد یا در اصل وی-دیو-داد که از واژهٔ اوستایی وی دئو دات به معنی قوانین بر ضد دیو یا پلیدی است یکی از نسک‌های پنج‌گانهٔ اوستای امروزی است و بیشتر به احکام فقهی (شامل مسائل بهداشتی و آیینی) می‌پردازد. وندیداد، از ریشه‌دارترین و بنیادی‌ترین بن‌مایه‌های اسطوره‌های دینی ایرانی‌ها است. وندیداد شامل ۲۲ فرگرد (فصل) است.

پژوهشگر ایرانی رستم مدی در گفتاری به نام «تحول قانون ایرانی» به معرفی و تحلیل وندیداد پرداخته و گفته این کتاب، تنها متنی است که به قانون جزایی ایران پرداخته و وجود چنین قانونی در ایران کهن، نشان می‌دهد که ایرانیان آن روزگار، چندان از ملاک و معیار تمدن عصر جدید دور نبودند.

مهرداد بهار دربارهٔ اهمیت وندیدات نوشته‌است که این اثر علاوه برداشتن مطالب جغرافیایی و تاریخی (هر چند افسانه‌ای)، دارای مطالب بسیار حقوقی و آیینی نیز است که آن را از نظر جامعه‌شناسی تاریخی و ارتباط فرهنگی و اجتماعی مردم ایران نجد (منطقه کوهستانی عربستان کنونی که در زمان ساسانی، بخشی از ایران باستان بود) با میان رودان و غرب آسیا، شایان اهمیت بسیار می‌سازد.

کتاب وندیداد

نکوداشت های کتاب وندیداد
2 ای آفریننده ی گیتی، ای پاک تو که اهورامزدایی چند گونه پیمان برقرار کردی؟ آنگاه اهورامزدا گفت: «ای زرتشت شش گونه، نخست پیمان گفتاری، دوم پیمان با فشردن دست، سوم پیمان با ارزش یک گوسفند، چهارم پیمان با ارزش یک گاو، پنجم پیمان با ارزش یک انسان، ششم پیمان به ارزش یک ده بزرگ که سرسبز و آباد باشد.»

قسمت هایی از کتاب وندیداد (لذت متن)