کتاب پرده گلریز

Parde-ye Golriz
(تکرار مضمون در کلام حافظ)
کد کتاب : 54256
شابک : 978-9643154707
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 337
سال انتشار شمسی : 1380
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب پرده گلریز اثر ابراهیم قیصری

«پرده گلریز»، عنوان کتابی است دربارۀ «تکرار مضمون در کلام حافظ» از دکتر ابراهیم قیصری که انتشارات توس مباشر چاپ و نشر آنست . نگارندۀ کتاب که سالیان دراز از راه تدریس و تدرّس با لسان‌الغیب و کلام آسمانی او انس و الفتی دیرینه دارد، توانسته است لحظاتی به کارگاه خیال حافظ راه یابد.
مولّف در این کتاب، مضامین دلنشینی را که حتما حافظ به آنها دلبستگی خاص داشته و در غزلیاتش، گاه به عین لفظ و عبارت تکرار کرده مورد مداقّه قرار داده است. ابتدا برای بیتهای هم مضمون عنوانی زیبا و رسا برگزیده و اشعار مشترک المضمون را در پی آورده است. سپس قرینه‌های لفظی تکراری را در ابیات مشخص ساخته و سرانجام با عباراتی کوتاه – که هیچ گونه جنبۀ تفسیر و شرح ندارد – خلاصۀ مضمون را بیان کرده است. این کتاب دارای دو بخش است: بخش اول شامل ابیاتی است که مضمون مشابه و مشترک دارند و بخش دوم دربرگیرندۀ اشعاری است با ترکیبات یکسان و مکرّر.

کتاب پرده گلریز

ابراهیم قیصری
ابراهیم قیصری از پیشکسوتان و ادبای بزرگ معاصر بندرماهشهر می باشد. او در چهارم مهرماه سال ۱۳۱۵ ه ش در بندرماهشهر دیده به جهان گشود. تحصیلات شش ساله ابتدایی را در دبستان حافظ بندرماهشهر و دوره شش ساله دبیرستان را به صورت شرکت در امتحانات متفرقه در دو سال گذرانید. پس از آن در رشته ادبیات فارسی دانشگاه مشهد به تحصیل مشغول و دانشنامه کارشناسی را از آن دانشگاه اخذ نمود و چند سال پس از آن موفق به اخذ کارشناسی ارشد و متعاقباً دکتری ادبیات فارسی در سال ۱۳۵۳ ه ش از دانشگاه تهران شد. ایشان از ابتدای به ...
دسته بندی های کتاب پرده گلریز