کتاب معرفت حصولی؛معرفت حضوری

Maarefat-E-Hosooli
(فیلم نوشت آلزایمر)، (فیلم و فلسفه 4)
کد کتاب : 54524
شابک : 978-6001084386
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 224
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب معرفت حصولی؛معرفت حضوری اثر احمدرضا معتمدی

کتاب «معرفت‌حصولی؛ معرفت‌حضوری»؛ در دو بخش ارائه شده است: بخش اول حاوی فیلم‌نوشت فیلم سینمایی «آلزایمر»، اثر احمدرضا معتمدی است که به‌مقوله بی‌اعتباری شناخت حضوری در جهان متجدد پرداخته است. بخش دوم حاوی گفت‌وگو با کارگردان فیلم و نشست‌های نقد و بررسی فیلم، سخنرانی‌ها و نوشتارهای انتقادی اندیشمندان و منتقدان فیلم در حوزه‌های فلسفه عرفان و هنر سینما است.
آلزایمر یک اثر انتقادی نسبت به سیطره علم کمی و تجربی و حصولی در ساحت معرفت بشری و سیطره پوزیتویسم در دوران جدید است. مباحث مطرح شده در کتاب «معرفت حضوری، معرفت حصولی» در نقد فیلم نشان دهنده آن است که گمگشتگی بشر در دوران معاصر و بحران هویت ناشی از واگذاری معرفت حضوری و شهودی و از دست رفتن نسبت علمی با ابزار شهودی و حضوری در دوره جدید است.
نوآوری شایان این اثر، طرح دوباره معرفت حضوری که از شاخصه‌های مهم شناخت فلسفی و علمی ساحت حکمت اسلامی و دینی است. در ساختار یک اثر سینمایی و تجزیه و تحلیل دانشمندان و متفکران هر دو حوزه معارف اسلامی و حکمت و فلسفه دینی همراه با صاحب نظران سینمایی نسبت به اثر و بررسی میزان توفیق متن در تذکر و یادآوری این شاخه فراموش شده حکمت دینی و اشراقی است که از قضا خود زیربنای معرفت تجربی و حصولی است.
با آثار و گفتاری از اندیشمندان فلسفی: آیت‌الله علی اکبر رشاد، دکتر رضا داوری اردکانی، استاد منوچهر صدوقی سها، دکتر نصرالله حکمت، دکتر حسین کچویان، دکتر بیژن عبدالکریمی و صاحبنظران سینمایی چون: استاد مسعود جعفری جوزانی، استاد محمدرضا اسلانی، علی لقمانی، امیر پوریا، مهران احمدی.

کتاب معرفت حصولی؛معرفت حضوری