کتاب زندگی خانگی و فرهنگ مصرفی در ایران

Domesticity and Consumer Culture in Iran
انقلاب های داخلی در عصر مدرن
کد کتاب : 55345
مترجم :
شابک : 978-6227489620
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 337
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب زندگی خانگی و فرهنگ مصرفی در ایران اثر پاملا کریمی

بررسی تاریخ اخیر ایران از دریچه مضاعف فرهنگ داخلی و مصرف‌کننده در ایران نشان می‌دهد که بخش مهمی از فرآیند مدرن‌سازی در ایران فراتر از حوزه‌های سیاسی و عمومی پیش رفته است و این موضوعی است که "پاملا کریمی" در کتاب "زندگی خانگی و فرهنگ مصرفی در ایران" یا "انقلاب‌های داخلی در عصر مدرن" به آن پرداخته است.
در آستانه ورود ایران به عرصه‌ی مدرنیته، قواعد و اصولی که به طور سنتی خانه و کاشانه‌ی ایرانی را تعریف می‌کردند شروع به محو شدن کردند و هجوم کالاهای جدید خانگی به تدریج منجر به گسترش فیزیکی چشمگیر در محیط داخلی خانه شد. پس از آن، معماران، طراحان و تبلیغ کنندگان تجاری توجه خود را از معماری تجاری و عمومی به معماری خانه‌های جدید و محتوای آن معطوف کردند. فرهنگ مصرفی نیز به موضوع مورد علاقه سیاستمداران، علمای مذهبی شیعه و جناح چپ تبدیل شد که دیدگاه های مربوطه خود را از طریق رسانه‌های عمومی و ابزارهای متعدد دیگر ابراز نمودند. در این میان، خانواده‌های معمولی ایرانی که قادر به تصاحب گزینشی جنبه‌های اطراف خود بودند، مقاومت خود را در برابر این دگرگونی‌ها نشان دادند.
با تجزیه و تحلیل مجموعه‌ای از مطالعات موردی که چنین پدیده‌هایی را روشن می‌کند و ارزیابی طیف گسترده‌ای از اشیاء و اسناد بایگانی شده از اثاثیه، لوازم خانگی و نقشه‌های معماری گرفته تا عکس‌ها، فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی، رمان‌ها، آثار هنری، دفترچه‌های یادداشت، گزارش‌های کاری، نامه ها و گزارش‌های شخصی، "زندگی خانگی و فرهنگ مصرفی در ایران" به قلم "پاملا کریمی"، اهمیت زندگی خانگی را در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران مدرن برجسته می‌کند. این کتاب در واقع تأثیر متقابل بین آرمان‌های محلی، تأثیرات خارجی، نقش‌های جنسیتی، فرهنگ مصرف‌کننده و آموزش زنان را نشان می‌دهد که با سلیقه، مد، معماری داخلی و طراحی داخلی تلاقی دارند.

کتاب زندگی خانگی و فرهنگ مصرفی در ایران

پاملا کریمی
پاملا کریمی استادیار تاریخ هنر در دانشگاه ماساچوست، دارتموث. او در سال 2009 دکترای خود را در زمینه تاریخ و نظریه هنر و معماری از دانشگاه MIT دریافت کرد. زمینه اصلی تحقیق او هنر، معماری و فرهنگ بصری خاورمیانه مدرن است.
نکوداشت های کتاب زندگی خانگی و فرهنگ مصرفی در ایران
Pamela Karimi’s Domesticity and Consumer Culture in Iran is a thought-provoking examination of the intersection of domestic architecture, consumerism, and the social transformation of taste in twentieth-century Iran.
زندگی خانگی و فرهنگ مصرفی در ایران اثر پاملا کریمی، بررسی تأمل برانگیزی از تلاقی معماری داخلی، مصرف گرایی و دگرگونی اجتماعی سلیقه در ایران قرن بیستم است.
Traditional Dwellings and Settlements Review

The modern and contemporary history of Iran has been seen more from political and ideological perspectives. Domesticity and Consumer Culture in Iran: Interior Revolutions of the Modern Era is an insightful and brilliant response to the gap in scholarship.
تاریخ مدرن و معاصر ایران بیشتر از منظر سیاسی و ایدئولوژیک دیده شده است. زندگی خانگی و فرهنگ مصرفی در ایران: انقلاب های داخلی در عصر مدرن، پاسخی روشن بینانه و درخشان به شکاف تحقیقاتی است.
Journal of Design History

قسمت هایی از کتاب زندگی خانگی و فرهنگ مصرفی در ایران (لذت متن)
طراحان در اواخر دوره سلطنت قاجار از توانایی فوق العاده ای در کاربست و تلفیق طیف متنوعی از وسایل و لوازم داخلی و خارجی بهره مند بودند. درست پس از آنکه کتاب های چاپ سنگی و روزنامه ها شروع به استفاده از نقش و نگارهای گلدار در تزئین صفحات خود کردند. تزئینات دیوارهای داخلی و خارجی منازل نیز که پیش تر الگوهای هندسی و طرحهای اسلیمی را شامل می شدند، اکنون با حلقه های گل رز ویکتوریایی و مناظر طبیعت گرایانه اروپایی ها در هم می آمیخت؟ آینه کاری های چشم نواز و گچ کاری های بی نظیر از دیگر کارهایی بودند که ریشه اروپایی داشتند. همچنین، نماهای غربی به رنگ آمیزی قدیمی و سنتی ایرانی ها و سقوف منقوش آنها که نسل به نسل ادامه پیدا کرده بودند، افزوده شدند.