کتاب پیر گنجه در جستجوی ناکجا آباد

The old closet in search of nakojaabad
درباره زندگی و آثار و اندیشه نظامی
کد کتاب : 5832
شابک : 978-9643724702
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 359
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

عبدالحسین زرین کوب از تاریخ نگاران برجسته ایران است و آثار معروفی در تاریخ ایران و نیز تاریخ اسلام دارد. این آثار به دلیل بیان ادبی و حماسی تاریخ از آثار پرفروش در میان ایرانیان هستند.

معرفی کتاب پیر گنجه در جستجوی ناکجا آباد اثر عبدالحسین زرین کوب

"پیر گنجه در جستجوی ناکجا آباد" کتابی است از استاد دکتر "عبدالحسین زرین کوب"، که مطالبی خواندنی را "درباره زندگی و آثار و اندیشه نظامی" به خوانندگان ارائه می کند. این اثر که به قلم یک نویسنده ی درخشان و ادیب برجسته ی ایرانی به رشته ی تحریر درآمده است، وقایعی جذاب و ماندگار را از دوره ای که "نظامی گنجوی" در آن می زیسته، به تصویر می کشد. علاوه بر این رویدادهای خواندنی، دکتر "عبدالحسین زرین کوب"، در کتاب "پیر گنجه در جستجوی ناکجا آباد" مطالبی را "درباره زندگی و آثار و اندیشه نظامی" به نگارش در آورده است.
آنچه پس زمینه ی کتاب "پیر گنجه در جستجوی ناکجا آباد" را شکل می دهد، وضعیتی است که شهر گنجه در دوران نظامی به آن دچار بوده و دکتر "عبدالحسین زرین کوب"، اوضاع این شهر را که در جایگاه یک خط مرزی میان اسلام و مسیحیت دیده می شده، شرح می دهد. گنجه منطقه ای بود که همواره در آن عده ی زیادی آماده به نبرد و دست به شمشیر زندگی می کردند؛ چرا که در کشمکش های میان مسیحیت و اسلام، مکرر پیش می آمد که کار بالا بگیرد و درگیری ها به مرحله ی نبرد و پیکار وارد شود. دکتر "عبدالحسین زرین کوب" با بررسی وضعیت گنجه از نظر تاریخی، اجتماعی، دینی، قومیتی و بسیاری موارد دیگر، از رازهای مختلفی پرده بر می دارد و نمای حقیقی تری را از شرایطی که "نظامی گنجوی" در آن می زیسته به دست می دهد. خواننده با مطالعه ی کتاب "پیر گنجه در جستجوی ناکجا آباد"، با احوالات مردم آن دوره بیشتر آشنا شده و اطلاعات جالب توجهی را "درباره زندگی و آثار و اندیشه نظامی" به دست می آورد.

کتاب پیر گنجه در جستجوی ناکجا آباد

عبدالحسین زرین کوب
عبدالحسین زرین کوب ادیب، تاریخ نگار، منتقد ادبی، نویسنده، و مترجم برجستهٔ ایران معاصر است. آثار او به عنوان مرجع عمده در مطالعات تصوف و مولوی شناسی شناخته می شود. وی از تاریخ نگاران برجستهٔ ایران است و آثار معروفی در تاریخ ایران و نیز تاریخ اسلام دارد. این آثار به دلیل بیان ادبی و حماسی تاریخ از آثار پرفروش در میان ایرانیان هستند.زرین کوب بیش از چهار دهه در دانشگاه تهران، ادبیات فارسی، تاریخ اسلام و تاریخ ایران تدریس کرد و پس از انقلاب، با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری کرد، از جمله این...
دسته بندی های کتاب پیر گنجه در جستجوی ناکجا آباد
قسمت هایی از کتاب پیر گنجه در جستجوی ناکجا آباد (لذت متن)
داستان این جنگجوی عشرت پرست شکاردوست و زنباره در روایت شاعر از ماجرای ولادت او آغاز می شود چون پدرش یزدگرد را فرزند نمی زیست منجمان حکم کردند که این پسر باید در دیار عرب پرورش بیابد و شاه ناچار فرزند را به نعمان پادشاه عرب سپرد او به همراه پسرش منذر در سرزمین یمن به پرورش شاهزاده همت گماشت. درست است که در واقع یزدگرد غیر از بهرام فرزندان دیگر هم پیدا کرد و فرزند وی برای آنکه زنده بماند حاجت به پرورش در دیار عرب نداشت.