کتاب رسائل قیصری

Rasael-e Qaysari
کد کتاب : 62590
شابک : 978-9649445939
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 140
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب رسائل قیصری اثر سید جلال الدین آشتیانی

کتاب حاضر شامل رسائل داود قیصری است. قیصری در زمره شارحان و پیروان اندیشه عرفانی ابن‌عربی است. وی افزون بر شرح فصوص الحکم، رساله‌های مستقل عرفانی نیز به‌نگارش درآورده است. سید‌جلال‌الدین اشتیانی، فیلسوف برجسته ایرانی، در کتاب حاضر ضمن تصحیح سه رساله مهم عرفانی از قیصری با عنوان‌های التوحید و النبوة و الولایة، اساس الوحدانیة و نهایة البیان فی درایة الزمان، شرحی مفصل از رساله نخست نیز به‌دست داده است.
رساله اول، در تحلیل مبحث توحید، نبوت و ولایت به‌شیوة برخی از عرفای پیرو ابن‌عربی است. رساله دوم در مبحث وحدت و کثرت به‌شیوه اهل عرفان است. رساله سوم، پس از نقل برخی آراء در باب زمان، بر پایه شیوه عرفا به تحلیل این مسئله پرداخته شده است.
همچنین در پایان این کتاب، اثری با عنوان تحقیق در مباحث ولایة کلیة قرار گرفته است که حواشی آقامحمدرضا قمشه‌ای، حکیم برجسته ایرانی، بر فصوص الحکم ابن‌عربی به‌شمار می‌آید. مقدمه و تعلیقات سید‌جلال‌الدین آشتیانی راهنمای خوبی برای فهم متن است.

کتاب رسائل قیصری

سید جلال الدین آشتیانی
سید جلال‌الدین میری آشتیانی (۱۳۰۴ - ۱۳۸۴ش) استاد فلسفه و عرفان اسلامی؛ وی فلسفه و عرفان را از علامه طباطبایی، رفیعی قزوینی، امیرکلاهی مازندرانی آموخت و پس از پایان تحصیل به مشهد رفت و در حوزه علمیه مشهد و دانشگاه به تدریس و تألیف در زمینه فلسفه و عرفان مشغول شد و از فلسفه مقابل جریان‌های مخالف آن مانند مکتب تفکیک دفاع کرد.آشتیانی آثارش را به زبان فارسی می‌نگاشت. او بر چندین اثر مهم فلسفی شرح نوشت و با نگارش مقدمه و تصحیح ده‌ها اثر فلسفی و عرفانی آنها را احیا کرد. مجموعه اق...