کتاب نگاهی تازه به نظریه ی ادبی

Literary theory
کد کتاب : 64292
شابک : 978-6226942959
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 302
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نگاهی تازه به نظریه ی ادبی اثر عیسی امن خانی

"نگاهی تازه به نظریه ی ادبی" پژوهشی است از "عیسی امن خانی" که در قالب سیصد صفحه، توسط انتشارات خاموش به عرصه‌ی چاپ رسیده است.
نظریه ادبی یک مکتب فکری یا سبک تحلیل ادبی است که به خوانندگان ابزاری برای نقد ایده‌ها و اصول ادبیات می‌دهد. اصطلاح دیگر نظریه ادبی هرمنوتیک است که در تفسیر یک قطعه ادبی به کار می‌رود. نظریه ادبی، مقطعی از ادبیات را از یک دوره خاص، موقعیت جغرافیایی، یا از نویسندگانی با پیشینه یا هویت خاص بررسی می‌کند تا در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌ها در انواع مشابه آثار ادبی نتیجه‌گیری کند.
مکاتب مختلفی از نظریات ادبی وجود دارد، از جمله نظریه فمینیستی، نظریه پست‌مدرنیسم، نظریه پساساختارگرایی و غیره. تئوری ادبی به خوانندگان کمک می‌کند تا در حین خواندن ادبیات با استفاده از نظریه انتقادی به درک عمیق‌تری نسبت به متون ادبی دست یابند.
نظریه ادبی امکان درک گسترده ادبیات جهانی را فراهم می‌کند. خواندن یک متن از دریچه نظریه ادبی دیدگاه جدیدی برای درک بهتر ادبیات، کسب اطلاعات بیشتر در مورد نیات نویسندگان مختلف و به طور کلی بهبود کیفیت ادبیات هم برای نویسندگان و هم برای خوانندگان فراهم می‌کند. تئوری ادبی همچنین می‌تواند بر ادبیات تأثیر بگذارد و متون را به چالش بکشد تا در قلمرو جدیدی تکامل یابند.
مکاتب نظری مختلفی وجود دارد که به خوانندگان، ابزار ویژه‌ای برای تجزیه و تحلیل هر متن ادبی می‌دهد. در کتاب "نگاهی تازه به نظریه ی ادبی" از"عیسی امن خانی" تقریبا تمامی نظریه‌های ادبی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و همانطور که از عنوان اثر پیداست، این کتاب در راستای ایجاد "نگاهی تازه به نظریه ی ادبی" به رشته‌ی تحریر درآمده است.

کتاب نگاهی تازه به نظریه ی ادبی

عیسی امن خانی
عیسی امن خانی متولد سال 1359، دارای دکترایزبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی می باشد. وی استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه گلستان در رشتهزبان و ادبیات فارسی می باشد.
دسته بندی های کتاب نگاهی تازه به نظریه ی ادبی
قسمت هایی از کتاب نگاهی تازه به نظریه ی ادبی (لذت متن)
نظریه ادبی نوعی مواجهه (تفسیر، خوانش، تحلیل و ...) با اثر ادبی و یا یکی از روابط موجود در عالم ادبیات (مولف/متن، مولف/خواننده و ...) است که هدف آن محو یکی از اشکال گوناگون سلطه (طبقاتی، نژادی، جنسیتی و ...) است؛ این اشکال گوناگون سلطه ممکن است آشکار باشد، مانند سلطه مردان بر زنان و یا پنهان، مانند سلطه مولف بر خواننده. به تعبیر دیگر در کنه هرکدام از نظریه های ادبی یکی از اشکال اقتدارستیزی نهفته است. در پژوهش حاضر تمامی نظریه های ادبی، از این منظر بررسی شده است.