کتاب افسانه های پهلوانی ایران

Iranian heroic legends
کد کتاب : 79051
شابک : 978-6226036566
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 2258
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 4

معرفی کتاب افسانه های پهلوانی ایران اثر بهادر باقری

«افسانه‌های پهلوانی ایران» بازشناسی، معرفی و تجزیه‌وتحلیل شصت افسانۀ پهلوانی منظوم و منثور تا پایان دورۀ قاجار بر اساس حروف الفبای نام اثر است. هدف این کتاب، معرفی افسانه‌های پهلوانی بعد از شاهنامه و ادامۀ این سنت پس از فردوسی و اغلب در میان مردم است و به بررسی سیر تحول و تطور این نوع ادبی در بستر تاریخی و اجتماعی؛ نشان دادن جایگاه و ابعاد هنری افسانه‌های پهلوانی فارسی و ارائه پیشنهاد استفاده از این ظرفیت‌های ناشناخته و ارزشمند در سینما، تئاتر و پویانمایی می‌پردازد. هر افسانه شامل این موارد است:
معرفی داستان و ارزش آن، پدیدآورنده، نسخه‌ها، ساختار اثر و موضوعات به انضمام چکیده‌ی روایی اثر و تشریح جنبه‌های داستانی شامل:
عناصر داستانی، خصلت‌های روایی، ویژگی‌های داستانی و بن‌مایه‌ها. علاوه‌برآن، جنبه‌های زبانی و ادبی شامل: بررسی زبان ادبی و عامیانه یا روایی و نقالی، مسائل دستوری، اصطلاحات، مثل‌ها و واژگان عامیانه، گزاره‌های قالبی، زبانزدها (کنایات، سوگندها، ناسزاها، شوخی‌ها، تهدیدها)، توصیف صحنه‌ها، اشخاص، مکان‌ها، آیات، احادیث، اشعار، اغراق‌ها و جنبه‌های اجتماعی شامل: آداب‌ورسوم، آیین‌ها، خوراک و پوشاک، نظام اداری و اجتماعی، باورها؛ معماری و هنر، مشاغل، اشارات دینی و مذهبی و فرق و مذاهب نیز بررسی و تحلیل می‌شود. در پایان هر افسانه، نمونه اثر شامل گزیده‌ای دو تا چهار صفحه‌ای ذکر می‌شود تا خوانندگان با متن و نثر و نگارش کتاب آشنا شوند. نمایه‌های پایانی نیز کمک می‌کند تا خوانندگان و پژوهشگران بتوانند به ریز محتوای آثار بهتر دسترسی یابند.

کتاب افسانه های پهلوانی ایران

دسته بندی های کتاب افسانه های پهلوانی ایران