کتاب خرقه صحبت

Kherghe-ye Sohbat
شرح مقالات شمس با رویکرد هرمنوتیکی چرخشت فهمندگی
کد کتاب : 65453
شابک : 978-6002538284
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 464
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب خرقه صحبت اثر غلامرضا خاکی

"خرقه صحبت" کتابی است به قلم "غلامرضا خاکی" که در آن "شرح مقالات شمس با رویکرد هرمنوتیکی چرخشت فهمندگی" را به خوانندگان ارائه می‌کند. نگارنده معتقد است که تبیین کامل محتوای مقالات شمس، کاری غیرممکن و بی‌ارزش است؛ بنابراین با شبکه‌سازی، چشم‌اندازی را برای درک عمیق‌تر معنای کلام شمس تبریزی ایجاد کرده است.
‌"غلامرضا خاکی" اشاره می‌کند که طی سه دهه‌ی گذشته، برخی از نویسندگان، هنرمندان، خوانندگان و سخنرانان، سوء تفاهماتی را درباره شمس و مولانا در انظار عمومی منتشر کرده‌اند و ذهن مخاطبان عادی و ناآشنا را با سیره عارفان به اشتباه انداخته‌اند.
علیه شمس و مولانا ادعاها و اتهامات مختلفی مطرح شده که بیرون آمدن شخصیت شمس از غبار شایعات را دشوار کرده است.
"خرقه صحبت" به قلم "غلامرضا خاکی" حدود 30 مورد از اتهامات مطرح شده پیرامون شمس تبریزی را به همراه مقالات و منابع پشتیبان آن بررسی، ارزیابی و نقد کرده و سپس دلایلی را برای رد هر ادعا ارائه کرده است.
نویسنده با اشاره به میزان نشریاتی که محوریتشان زندگی شمس تبریزی است، اظهار داشته که این درصد زیادی از این نشریات به موضوعات تکراری پرداخته‌اند و حاوی اطلاعاتی هستند که قبلا هم ارائه شده‌ است. اما در "خرقه صحبت"، "شرح مقالات شمس با رویکرد هرمنوتیکی چرخشت فهمندگی" صورت گرفته است و این خود نگاهی نو به حساب می‌آید. بنابراین شاید کتاب‌های تکراری پیرامون زندگی شمس تبریزی فراوان باشند، اما از منظر خلق مفاهیم منحصر به فرد و بدیع تأثیر خاصی نداشته‌اند. بخشی از دلیل عدم موفقیت این نشریات در این است که روشی جدید برای پرداختن به سخنان شمس ندارند و به این ترتیب "خرقه صحبت" از "غلامرضا خاکی" یک اثر کم‌نظیر در این زمینه محسوب می‎شود.

کتاب خرقه صحبت

قسمت هایی از کتاب خرقه صحبت (لذت متن)
شمس تبریزی، جسمش در «پشت حوصلۀ نورها دراز کشید» اما حقیقتش همچنان در سپهر جان مشتاقان حق می درخشد. او گرچه بر طومار کاغذی، خطی برجا نگذاشت و خرقه ای به کسی نداد تا سلسلة شمسیه! را بنیانگذاری کند، اما توانست به قول خودش، معانی پلنگ طبع را به جان فقیه دفتربارۀ قونیه بیندازد تا مولانای در گریز از «سخن»، شیخی به نام مثنوی به جهان آورد که خرقه پوش صحبت آن کامل تبریزی است…