کتاب قصه قصه ها

Tales of Tales
کهن ترین روایت از ماجرای شمس و مولانا
کد کتاب : 14419
شابک : 978-9644310720
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 308
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب قصه قصه ها اثر محمد علی موحد

قصه ی سرگذشت مولانا جلال الدین محمد بلخی که گاه مولانا بود و گاه خداوندگار، گاه ملای روم بود و گاه رومی، از داستان های جذاب و کهن محسوب می شود که ما را با شخصیت این عارف و ادیب بزرگ آشنا می کند. داستان های زیادی در باب زندگی مولوی بیان شده اما قصه ی قصه ها، به قلم محمدعلی موحد، قصه ی مولانا شدن او در سایه ی دلنشین عواطف و تعالیم شمس تبریزی است.

نویسنده از فیه ما فیه و مثنوی و دیوان شمس گرفته تا آثار سلطان ولد، پسر جلال الدین، همه جا به دنبال رد پای پیوند عمیق و عرفانی مولانا و شمس می گردد و حتی از جستجو در مقالات شمس که قبل از دیوان کبیر آفریده شده نیز دریغ نمی ورزد.

موحد کتاب را از زبان سلطان ولد نوشته و این چنین سعی کرده تا پدر را در آیینه ی چشم پسر به مخاطبان بنمایاند. پیشگفتار موحد که حدود صد صفحه از کتاب را شامل می شود به معرفی منابعی که کتاب از آن گرفته شده و توصیف ارزش کارهای سلطان ولد می پردازد. سلطان ولد در سه کتاب ابتدا نامه، رباب نامه و انتها نامه از تعلیمات مولانا و دیگر مرشدان مولویه سخن گفته است.

این قصه شرح زندگی مولانا از زمان مرگ پدرش بها ولد تا تعلیم و تعامل معنوی او در مکتب برهان محقق، شمس تبریزی، صلاح الدین زرکوب و حسام الدین چلپی است. پس از حسام الدین، سلطان ولد خود جانشین پدر شده و سپس حسام الدین در خواب او را امر به پیروی از کریم الدین بکتمر می کند و روایت ها به زمان راوی که سلطان ولد است، ختم می شود.

کتاب قصه قصه ها

محمد علی موحد
محمدعلی موحد (زادهٔ ۱۳۰۲، تبریز) عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار و حقوق‌دان، و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.صمد موحد برادر اوست. محمدعلی‌موحد تحصیل را در مدارس تدین و اتحاد نو تبریز آغاز کرد و در سال ۱۳۱۹، پس از اخذ دیپلم متوسطه در رشتهٔ ادبی، به تهران آمد. اما به‌واسطهٔ فوت پدر (در سال ۱۳۱۷) به تبریز بازگشت و سرپرستی خانواده را برعهده گرفت و به مدت ده سال در تبریز و تهران اقامت گزید.وی در طول زندگی خویش همواره مشغول تحقیق، تألیف و ترجمه بوده و آثار شاخصی از خود ...
قسمت هایی از کتاب قصه قصه ها (لذت متن)
شرح ماجرا ... سیصد بیت از رباب نامه را به خود اختصاص داده است، ولی شگفت است که در هیچ جا ... بحث ولیّ مشهور و مستور در میان نمی آید و شاید پس از درگذشت کریم الدین آن معنی می بایست یک سره به فراموشی سپرده شود و در عوض آموزه هایی از این دست مورد تأکید قرار گیرد که همه چیز در شیخ جمع است و از شیخ نباید انتظار داشت که متابعت احکام شرع کند.

اگر حق سلطان ولد را در راه گشایی و زمینه سازی جهت ادامه و استمرار حرکت مولویه تصدیق کنیم باید بگوییم که خشت کج انحراف نیز به دست او کار گذاشته شد زیرا دم و دشتگاه راه انداختن ... نیازمند هزینه های مالی بود و ... بدون تقرب به بزرگان ... تامین نمی شد. این سنخ از مردم ... نوعا از التزامات اخلاقی فارغ بودند. ... سلطان ولد ...[برای] صید خاطر عوام ... راه را کوتاه تر ساخت و چنین وانمود کرد که با ... خود را در اختیار پیر گذاشتن همه چیز قابل حل است

این غیاث الدین که با اظهار ارادت به ولد ثواب بی عمل دریافته ... از دست نشاندگان مفلوک و درماندۀ مغولان بوده که چهارصباحی در قونیه فرمان می رانده ... در قصیده ای بسیار سست ... ولد از او دو حاجت می خواهد، یکی ادراری را که جد و پدر او دربارۀ ولد مقرر داشته بودند قطع نکند، و دوم آنکه چهارده نفر از مریدان مولانا را ... از پرداخت مالیات معاف ... دارد.