کتاب هیاهو بر سر هیچ

Fuss Over Nothing
(مبالغه مستعار)
کد کتاب : 14417
شابک : 978-9644310324
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 204
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب هیاهو بر سر هیچ اثر محمد علی موحد

"هیاهو بر سر هیچ" یا "مبالغه مستعار" یک پژوهش مستند است که در آن "محمد علی موحد"، مدارکی که شیوخ عرب با استناد بر آن ادعای مالکیت بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ دارند را مورد تحقیق و بررسی قرار داده است. "محمد علی موحد"، تلاش نموده تا "هیاهو بر سر هیچ" را به دور از هرگونه رفتار متعصبانه و دارای جهت گیری به نگارش در بیاورد تا از مجرای مستندات و پژوهشی متقن، زمینه ی صلح جویی و رفع سو تفاهمات میان طرفین دعوی را فراهم سازد. "هیاهو بر سر هیچ" به جهت اهمیت اسناد مطرح شده و زمینه ای که سال ها مورد جنجال بوده و به کوشش "محمد علی موحد" نوری از حقیقت بر آن تابانده شده، مورد توجه نهادهای پژوهشی خارج از کشور نیز قرار گرفته و تا کنون به چندین زبان از جمله ترکی استانبولی و فرانسوی برگردانده شده است.
از جمله مواردی که در کتاب "هیاهو بر سر هیچ" مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته است، موقعیت طبیعی جزایر نامبرده شده، ارتباط افغانستان با مسائل خلیج فارس، حضور و نفوذ بریتانیا در خلیج فارس و معاهدات صورت گرفته میان ایران و انگلستان در این زمینه می باشد. علاوه بر این اسنادی از اداره ی محرمانه ی حکومت هندوستان در این کتاب بررسی شده که اولین مراحل بروز اختلافات بر سر مالکیت جزایر، بازخوردهای آن در دوره ی قاجار و ادامه ی اختلافات در زمان رضاشاه را نشان می دهد. پس از این ارزیابی مفصلی از مدارک و دلایل طرفین صورت گرفته که نامه نگاری ها و ارزیابی این نامه ها را نیز شامل می شود. در پایان نیز ضمائمی از اسناد و مدارک و نامه ها ارائه شده که به همراه نقشه ی خلیج فارس و موقعیت جزایر مطرح شده در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

کتاب هیاهو بر سر هیچ

محمد علی موحد
محمدعلی موحد (زادهٔ ۱۳۰۲، تبریز) عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار و حقوق‌دان، و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.صمد موحد برادر اوست. محمدعلی‌موحد تحصیل را در مدارس تدین و اتحاد نو تبریز آغاز کرد و در سال ۱۳۱۹، پس از اخذ دیپلم متوسطه در رشتهٔ ادبی، به تهران آمد. اما به‌واسطهٔ فوت پدر (در سال ۱۳۱۷) به تبریز بازگشت و سرپرستی خانواده را برعهده گرفت و به مدت ده سال در تبریز و تهران اقامت گزید.وی در طول زندگی خویش همواره مشغول تحقیق، تألیف و ترجمه بوده و آثار شاخصی از خود ...
قسمت هایی از کتاب هیاهو بر سر هیچ (لذت متن)
در سی و چند سال پیش دولتی به نام امارات متحده عربی وجود نداشت. شیخ نشینهای ساحل جنوب خلیج فارس در زیر علم انگلستان بودند، یعنی این بریتانیا بود که، به نام شیوخ رأس الخیمه و شارجه، تنب و ابوموسی را در تصرف داشت و ایران که این جزایر را جزئی از خاک خود می دانست ناگزیر بود که در لندن و با مسئولین وزارت امور خارجه بریتانیا مذاکره کند... طرف مذاکره متصرفی بود که به دستاویز حفظ حقوق محجورین تحت حمایت خود سرسختی می کرد و با تکیه بر «استاتسکو» خواهان ادامه تصرفات خود بود و از طرف مقابل مطالبه حجت و سند می کرد که بگوید چرا و به چه دلیل این جزایر را از آن خود می داند، ولی خود را از ارائه سند و حجت بی نیاز می دید.