کتاب در خانه اگر کس است

Universal Declaration of Human Rights
اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های آن
کد کتاب : 14421
شابک : 978-9644310430
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 208
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب در خانه اگر کس است اثر محمد علی موحد

"در خانه اگر کس است" نوشته‌ی "محمدعلی موحد"، کتابی است که حاوی "اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های آن" می‌باشد. استاد "محمدعلی موحد" این کتاب را در دو فصل به نگارش در آورده که فصل دوم خود از سه جستار تشکیل شده است. در نخستین فصل کتاب "در خانه اگر کس است"، نویسنده حقوق جهانی بشر را مدنظر قرار داده و بر ضرورت موارد مداخله و عدم مداخله‌ی دولت در این زمینه، تاکید کرده است. در این بخش حقوق و آزادی‌ها درجه‌بندی شده‌اند و حقوق از دریچه‌ی هدف و وسیله نیز مورد طبقه‌بندی قرار گرفته است. "محمدعلی موحد" حقوق بشر را در تعامل با دولت نیز بررسی کرده و به اهمیت قداست‌زدایی از قدرت اشاره می‌کند. از دیگر مواردی که در این فصل از کتاب "در خانه اگر کس است" به آن پرداخته شده می‌توان به قرارداد اجتماعی و قرائت هابز و لاک از آن، آزادی عمل دولت‌ها در مسائل داخلی، سه اصل اساسی در حقوق بشر، مشکلات و ویژگی‌های حقوق بشر، منتقدان حقوق بشر از برک تا سولژنیتسین و مارکس و نگرش ابزاری به حقوق بشر، اشاره نمود.
فصل دوم کتاب، سه پیروزی بزرگ را در سه جستار بررسی می‌کند که نخستین مورد، پیروزی در جبهه‌ی کهنه‌اندیشی می‌باشد و در آن به حقوق بشر و ریشه‌های دینی آن پرداخته می‌شود. مورد دوم مساله‌ی بردگی است که "محمدعلی موحد" آن را همچون داغ ننگ بر پیشانی بشریت می‌داند و با بررسی سوابق تاریخی، پیدایش بردگی تا منع آن را زیر ذره‌بین می‌برد. آخرین جستار، به نظریه‌ی حاکمیت، پیش‌زمینه‌های آن و سوءاستفاده‌هایی که از آن صورت می‌گیرد، پرداخته و پس از این آخرین جستار، "اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های آن" با طرح‌هایی از "اردشیر رستمی" به خواننده ارائه شده است.

کتاب در خانه اگر کس است

محمد علی موحد
محمدعلی موحد (زادهٔ ۱۳۰۲، تبریز) عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار و حقوق‌دان، و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.صمد موحد برادر اوست. محمدعلی‌موحد تحصیل را در مدارس تدین و اتحاد نو تبریز آغاز کرد و در سال ۱۳۱۹، پس از اخذ دیپلم متوسطه در رشتهٔ ادبی، به تهران آمد. اما به‌واسطهٔ فوت پدر (در سال ۱۳۱۷) به تبریز بازگشت و سرپرستی خانواده را برعهده گرفت و به مدت ده سال در تبریز و تهران اقامت گزید.وی در طول زندگی خویش همواره مشغول تحقیق، تألیف و ترجمه بوده و آثار شاخصی از خود ...
دسته بندی های کتاب در خانه اگر کس است
قسمت هایی از کتاب در خانه اگر کس است (لذت متن)
اندیشه حقوق بشر در تقابل فرد با دولت شکل گرفته و نشو و نما کرده است . در آن دوران که پادشاه را سایه خدا و سلطنت را عطیه پروردگار می دانستند . آنچه برای مردم مطرح بود نفس قدرت بود . قدرت بود که مردم را مسحور می کرد . پادشاه هرچه گردن کلفت تر و مقتدرتر ، بیش تر درخور اطاعت و فرمان برداری بود ؛ زیرا که قدرت فره ایزدی تلقی می شد و صاحب قدرت خداوند روی زمین بود .

نخست پروانه در جبهه کهنه اندیشی های که به نام دین در سر راه حقوق بر وجود داشت ، دوم پیروزی در زدودن داغ ننگی به نام بردگی که از روزگاران دیرین بر جبین انسانیت نقش بسته بود ، سه دیگر پیروزی در نقب زدن بر قله سنگباران «حاکمیت» که دولت ها را در ارتکاب فجایع و مظالم بر شهروندان خود مصونیت می بخشید .