کتاب از خودآگاهی تا خودشناسی

Self-knowledge and Self-awareness
کد کتاب : 6882
شابک : 978-6005772494
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 172
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب از خودآگاهی تا خودشناسی اثر شهربانو قهاری

"از خودآگاهی تا خودشناسی" کتابی است از دکتر "شهربانو قهاری" که طی آن با نگاه به خودشناسی به عنوان یک هدف والای انسانی، مفاهیم مرتبط به این مساله را تشریح می نماید. "از خودآگاهی تا خودشناسی" اثری است صد و هفتاد و شش صفحه ای که از دو بخش تشکیل شده و بخش نخست آن با عنوان آگاهی از خود، قسمت عمده ی مطالب کتاب را در برگرفته و سپس با بخش دوم که خودارزیابی نام دارد، دنبال می شود.
در بخش اول، دکتر "شهربانو قهاری" ابتدا به تعریف مفهوم خودآگاهی می پردازد و با برشمردن ویژگی های مختلف آن اعم از ویژگی های جسمانی و روان شناختی و شخصیتی، اعضای درونی آن را تشریح می کند. در این بخش همچنین هیجانات، افکار و رفتار، خطاهای شناختی و خودشناسی، اشتغال ذهنی، شناسایی استعدادها، رویا و خودشناسی مورد بررسی قرار می گیرند. نویسنده با تشریح مفهوم نسبی گرایی و درجه بندی اش، آن را به جای مطلق نگری معرفی می کند و ضرورت آگاهی از نقاط قوت و ضعف، اهداف، ویژگی ها، راهبرد و نقش ها، دستاوردها و خودپنداره، تصویر شخصی و الگوی شخصیتی، عزت نفس، کارهای ناتمام و شکست ها را بیان می کند. او همچنین لزوم آگاهی از رفتارهای کنشی و واکنشی، خودانگیختی و تاییدطلبی، نگرش به مشکلات، ابعاد انسانی، مکانیسم های مقابله ای، رشد و قضاوت اخلاقی، مسئولیت ها و نیازها، درونگرایی و برونگرایی، ارزش ها، دفاع های روانی، انعطاف پذیری و بسیاری از مسائل دیگر را شرح می دهد و سپس در بخش دوم که خود ارزیابی نام دارد، چگونگی ارزیابی عملکرد، واقعیت، نقش ها و خودشناسی، موقعیت های مختلف، شخصیت ظاهری و درونی، خود واقعی و خود آرمانی و تناسب میان جنبه های خود را تعریف می کند.

کتاب از خودآگاهی تا خودشناسی

شهربانو قهاری
من دکتر قهاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران هستم و با مراکزی از جمله: مرکز مشاوره سگال (۱۳۸۴ تا کنون) به صورت پاره وقت، خوابگاه دانشگاه تهران (۱۳۸۴ تا کنون) به صورت پاره وقت، مرکز مشاوره دانشگاه تهران (۱۳۸۲ تا کنون) به صورت پاره وقت و با هدف رفتار درمانی-شناختی برای اختلالات اضطرابی، افسردگی و اعتیاد دانشجویان دانشگاه، همکاری می کنم. قابل ذکر می باشد که فارغ التحصیل روان شناسی بالینی در سه مقطع کارشناسی (دانشگاه علامه طباطبایی)، کارشناسی ارشد و دکترا (دانشگاه علوم پزشکی ایران) هستم....
دسته بندی های کتاب از خودآگاهی تا خودشناسی
قسمت هایی از کتاب از خودآگاهی تا خودشناسی (لذت متن)
خودآگاهی به معنای آگاهی و شناخت خود است. منظور از آگاهی و شناخت ویژگی های جسمانی، احساسات، باورها، افکار، رفتار، اهداف، نقاط ضعف و قوت خود است.خودآگاهی مقدمه خودشناسی است. برای این که خود را بشناسید باید از ویژگی های خود و هر چیزی که مربوط به خودتان است، آگاه شوید و چنین چیزی جرأت و تلاش می خواهد. خودشناسی تنها به معنای آگاهی ازخود نیست بلکه به معنای خود ارزیابی است . چنین چیزی مستلزم این است که فرد به خود توجه کند. هر چه قدر توجه فرد به خود بیشتر باشد، امکان خود آگاهی و خو شناسی هم بیشتر خواهد شد.