کتاب عصر سکولار

A Secular Age
کد کتاب : 73980
مترجم :
شابک : 978-6009729883
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 853
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 2 خرداد

معرفی کتاب عصر سکولار اثر چارلز تیلور

این که می گوییم در عصر سکولار زندگی می کنیم به چه معناست؟ تقریبا همه موافقند که ما - حداقل در غرب - تا حد زیادی این کار را می کنیم. و واضح است که جایگاه دین در جوامع ما در چند قرن اخیر به شدت تغییر کرده است. چارلز تیلور در کتابی که برای زمان ما تعیین کننده خواهد بود، این سوال را مطرح می کند که این تغییرات به چه معنا هستند - دقیقا چه اتفاقی می افتد وقتی جامعه ای که در آن باور نکردن به خدا عملا غیرممکن است تبدیل به جامعه ای شود که حتی در آن ایمان دبرای سرسخت ترین مومن، تنها یک امکان انسانی در میان دیگر امکانات است.
تیلور که از دیرباز یکی از متفکران روشن‌فکر ما در مورد چنین پرسش‌هایی بود، دیدگاهی تاریخی ارائه می‌دهد. او توسعه آن جنبه‌های مدرنیته را که ما سکولار می‌نامیم در «مسیحیت غربی» بررسی می‌کند. آنچه او توصیف می کند در واقع یک دگرگونی منفرد و مستمر نیست، بلکه مجموعه ای از انحرافات جدید است که در آن اشکال پیشین زندگی مذهبی منحل شده یا بی ثبات شده و اشکال جدیدی ایجاد شده است.
همانطور که در اینجا می بینیم، ویژگی جهان سکولار امروزی نه با فقدان دین - اگرچه در برخی جوامع اعتقادات و اعمال مذهبی به طور قابل توجهی کاهش یافته است - بلکه با تکثیر مداوم گزینه های جدید، مذهبی، معنوی و ضد دینی است که افراد و گروه ها برای معنا بخشیدن به زندگی خود و شکل دادن به آرزوهای معنوی خود دست به کار می شوند.
معنای این برای جهان - از جمله اشکال جدید زندگی مذهبی جمعی که آن را تشویق می کند، با گرایش آنها به بسیج توده ای که خشونت را ایجاد می کند - چیزی است که چارلز تیلور در کتابی به موقع و بی زمان با آن دست و پنجه نرم می کند.

کتاب عصر سکولار

چارلز تیلور
چارلز تیلور (Charles Taylor) (متولد ۵ نوامبر ۱۹۳۱ میلادی) فیلسوف سیاسی، اجتماعی و تاریخی، اهل مونترآل کانادا است. وی از جمله شارحین هگل و منتقد مدرنیته است و برخی او را در جرگهٔ اجتماع‌گرایان قرار داده‌اند. رورتی او را در میان مهم‌ترین دوجین فیلسوفانی که اکنون می‌نویسند می‌دانست.تیلور استاد فلسفه دانشگاه مک‌گیل کانادا است و در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۸۹ کتاب‌های «هگل» و «منابع خودشناسی» را نوشته‌است. او کاتولیک است و اعتقاد دارد بد...
نکوداشت های کتاب عصر سکولار
Taylor's book is a major and highly original contribution to the debates on secularization that have been ongoing for the past century. There is no book remotely like it.
کتاب تیلور کمک بزرگ و بسیار بدیع به بحث های سکولاریزاسیون است که در قرن گذشته ادامه داشته است. هیچ کتابی مانند آن وجود ندارد.
Alasdair MacIntyre

It is, simply, the most comprehensive account of the process and meaning of secularization
این کتاب جامع ترین گزارش از روند و معنای سکولاریزاسیون است
Commonweal

قسمت هایی از کتاب عصر سکولار (لذت متن)
در جایی که انسان گرایی انحصاری بدون شک در اپیکوریسم دست یافتنی بود و جای هیچ شگفتی نیست که لوکرتیوس به همراه هیوم از منابع الهام بخش برای اکتشافی در طبیعت گرایی بودند، اما اپیکوریسم چنان که بود واقعا نمی توانست چنین ترفندی بزند. می توانست به ما بیاموزد که چطور با فائق شدن بر توهمات خود راجع به خدا به آرامش درونی برسیم؛ اما این امر برای انسانگرایی که ممکن بود در بستره مدرن شکوفا شود، الزامی نبود در این بستره ،نو در حقیقت طریقهایی که به معیارهای اخلاقی خود شکل میداد متفاوت بود و میبایست شامل این توانایی شکل دادن و سیاق بخشیدن فعالانه به جهان طبیعی و اجتماعی نیز باشد و با انگیزه ای برای عافیت انسان تحقق می یافت. انسان گرایی مدرن به منظور اینکه این نیاز ثانوی را به طریقی به سنت مذهبی ارجاع دهد علاوه بر کنشگر و مداخله گر بودن میبایست جانشینی برای عشق الهی می یافت. تمامی اینها بدان معناست که انسانگرایی مقبولی باید متصور میشد و این راه نه میتوانست در یک شب طی شود و نه در یک جهش صورت گیرد اما در برخی مراحل از اشکال اولیه مسیحیت پدید آمد. این داستانی است که به شرح آن خواهم کوشید.