کتاب تراژدی پروتستانتیسم اسلامی

The tragedy of Islamic Protestantism
نقد الهیات سیاسی جلد اول - پژوهش انتقادی در اندیشه ی سیاسی نهضت اصلاح دینی ایران
کد کتاب : 75070
شابک : 978-6008922285
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 351
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب تراژدی پروتستانتیسم اسلامی اثر محمد قوچانی

کتابی که در دست دارید و چهار جلد دیگر مجموعه «کتابخانه ی نقد الهیات سیاسی»، نسخه ی ویراسته، پیراسته و بهم پیوسته ی رشته پژوهش‌های دنباله داری است که نویسنده در طول بیش از یک دهه (۹۸-۱۳۸۶) درباره ی نسبت نوگرایی و بنیادگرایی انجام داده و نسخه ی نخستین آن در مجلات مهرنامه و سیاست نامه منتشر شده است. این کتاب (و نیز چهار کتاب آینده و کتاب‌های دیگر) البته مجموعه مقالات نیست، چراکه همه‌ی فصول این کتاب‌ها گوهر واحدی دارند و آن «بررسی انتقادی پیدایش بنیادگرایی دینی و نسبت آن با اصلاح طلبی دینی» است. و یک پرسش بنیادی در همه ی گفتارهای کتاب حضور دارد: چگونه ممکن است اصلاح طلبی دینی به انحصار طلبی دینی بدل شود؟ چگونه ممکن است به قصد ترقی خواهی، ارتجاع بازتولید شود؟ بدیهی است که این فرضیه، «خلاف آمد عادت» و غیر قابل باور تلقی می‌شود؛ به خصوص آنکه جنبش اصلاح طلبی دینی ایران هنوز اپوزیسیون حکومت‌هاست و مدعی است هرگز از نهضت به نظام و از جنبش به نهاد بدل نشده است و بر این اساس از موضع مظلومیت سیاسی از انتقادات فکری فرار میکند و منتقدان را به بازی در زمین محافظه کاری سیاسی و دینی متهم می‌کند.

(برگرفته از متن کتاب)

کتاب تراژدی پروتستانتیسم اسلامی

محمد قوچانی
محمد قوچانی (زاده ۳۱ شهریور ۱۳۵۵ در رشت)، روزنامه‌نگار اهل ایران است. وی سردبیر روزنامه های شرق، روزنامه اعتماد ملی، روزنامه هم‌میهن و نشریات شهروند امرو، پیک سبز، هفته‌نامهٔ ایراندخت، روزنامه آسمان، هفته‌نامه آسمان، هفته‌نامه صدا، روزنامه مردم امروز بوده و هم‌اکنون سردبیر روزنامه سازندگی و مجلههای مهرنامه و سیاست نامه است. وی همچنین از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است. همسر او مریم باقی فرزند عمادالدین باقی است. وی دو فرزند به نام‌های حافظ و ایرا...
قسمت هایی از کتاب تراژدی پروتستانتیسم اسلامی (لذت متن)
انفعال راهبرد سنت گرایی دینی (و محافظه کاری سیاسی) در برابر تجدد خواهی سبب بحران در اندیشه ی سیاسی و دینی شده است و با قدرت گرفتن تجدد خواهی غیر دینی، بلکه ضد دینی، گرایش دیگری علیه سنت گرایی و تجدد خواهی ظهور کرده است که ما آن را بنیاد گرایی دینی می خوانیم.