کتاب سینماگران قرن بیست و یک/2

Twenty-first Century Cinematographers
آندری زویاگینتسف
کد کتاب : 90695
شابک : 978-6226803151
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 166
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 25 اردیبهشت

سینماگران قرن بیست و یک
Twenty-first Century Cinematographers
کد کتاب : 75848
ویراستار : نیما عباس پور
فریدالدین سلیمانی
شابک : 978-6226803076
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 204
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سینماگران قرن بیست و یک اثر مازیار فکری ارشاد

باوجود آنکه کمتر از سی‌سال از آغاز قرن بیست‌و‌یکم میلادی می‌گذرد، در این سده هنرمندان بسیاری در رشته‌ها و حوزه‌های هنری مختلف مشغول فعالیت‌شده و دست به خلق آثار خود زدند. این هنرمندان از ملیت‌ها و قومیت‌های متعددی بوده و بر‌اساس تجربه‌ی زیسته‌ی خود و دغدغه‌های شخصی‌شان، به آفرینش مخلوقات هنری خود مشغول‌شده و نام خود را در سراسر جهان منتشر کردند. در میان این هنروران، نام سینماگران و کارگردانان نامدار و سرشناسی به چشم می‌خورد. حضور اشخاصی چون لارنس فون تریه، پل توماس اندرسون، یورگوس لانتیموس، بون جون هو، آلفونسو کوارون، دیوید فینچر، آندره زویاگینتسف، کوئنتین تارانتینو، نوری بیلگه جیلان، آلخاندرو گونزالس ایناریتو و بسیاری از فیلم‌سازان صاحب‌سبک دیگر در این قرن، همه مهر تأییدی بر ارزش و اهمیت بالای سینمای سده‌ی بیست‌و‌یکم هستند. از این‌ جهت، برای فهم بهتر فیلم‌های این سینماگران و دستیابی به درک صحیح از آثار آنان، نیاز است تا آثار آن‌ها به‌صورت فردبه‌فرد و جداگانه مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و برای مطالعه‌ی دقیق ساخته‌های این هنرمندان، به منابع معتبر و مناسب رجوع شود.
کتاب «سینماگران قرن بیست‌و‌یک: نوری بیلگه جیلان» نوشته‌ی مازیار فکری ارشاد، نویسنده و منتقد سینما، یکی از کتب بسیار ارزشمند در این حوزه است. همان‌طور که از اسم کتاب به نظر می‌رسد، این کتاب در مورد نوری بیلگه جیلان، کارگردان مشهور و پر‌آوازه‌ی ترکیه‌ای نوشته‌شده است. در این اثر، نویسنده ابتدا زندگینامه‌ای مختصر از جیلان ارائه داده و تصویری از تجربه‌ی زیسته‌ی او پیش چشمان خواننده می‌گذارد. سپس به بررسی آثار او پرداخته و با درنظرگرفتن پیشینه‌ی تاریخی و زندگی این فیلمساز، تمام فیلم‌های او را تا زمان تألیف و انتشار کتاب مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. این اثر به‌دلیل محتوای مفید و جذاب که دارد و تسلط بالای نویسنده‌اش بر آن، می‌تواند برای تمامی علاقه‌مندان و دوستداران هنر هفتم مفید باشد و خواندن آن تجربه‌ای به‌یادماندنی را برای خوانندگانش رقم خواهد زد.

کتاب سینماگران قرن بیست و یک

مازیار فکری ارشاد
مازیار فکری ارشادمتولد ۱۳۵۱ | تهران نویسنده، مترجم و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و کارشناسی علوم سیاسی. او فعالیت رسانه‌ای را از ۱۳۷۸ شروع کرده و سردبیر ماهنامه سینمایی ۲۴ (۱۳۹۸-۱۴۰۰)، سردبیر رسانه سینمااعتماد (۱۳۹۹-۱۴۰۰) بوده و سابقه همکاری با ماهنامه‌های فیلم، دنیای تصویر، فیلم‌نگار و فیلم‌امروز را در کارنامه دارد.
قسمت هایی از کتاب سینماگران قرن بیست و یک (لذت متن)
نوری بیلگه جیلان، بیست و ششم ژانویه 1959 در محله باکرکوی استانبول، به دنیا آمد. محله ای قدیمی و مسکونی، که در روزگار امپراتوری بیزانس، خارج از محدوده قسطنطنیه قرار داشت و محله اعیان و اشراف یونانی تبار محسوب می شد و امروز، از قطب های تجارت و اقتصاد ترکیه به شمار می رود. نوری دوران کودکی خود را در ینیجه، شهر کوچک زادگاه پدرش در نزدیکی چاناک قلعه، به سر برد. پدرش مهندس کشاورزی بود و در موسسه پژوهش های کشاورزی پشیل کوی استانبول کار می کرد، مردی دوراندیش با ایده های بلندپروازانه. همین بلندپروازی ها او را واداشت تا زندگی عادی در استانبول را رها کند و به زادگاهش بازگردد. ینیجه منطقه حاصل خیزی است که در آن غله، لوبیا، گوجه فرنگی و تنباکو کشت می شود: یعنی بهشتی تمام عیار برای مهندس کشاورزی بومی که از پشت میزنشینی در موسسه پژوهش های کشاورزی در استانبول به تنگ آمده و به خانه پدری می گریزد تا به شیوه عملی حرفه مورد علاقه اش، یعنی کشاورزی را دنبال کند. نوری در این زمان دو ساله بود.