کتاب ویسپرد

Visparad
آفرین پیغمبر زرتشت، آتش، هفت کشور، سوگندنامه
کد کتاب : 87725
شابک : 978-9643311162
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 194
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ویسپرد اثر ابراهیم پورداود

ویسپرد جزء متون اوستای متأخر است. اوستای متأخر پنج ششم از کتاب دینی امروزهٔ زردشتیان را تشکیل می دهد. در این بخشها با اعتقادات متأخری رو به رو هستیم. پس از زردشت و شاید هم زمان با او، بسیاری از عقاید کهن هند و ایرانی و اساطیر مربوط به خدایان پیش زردشتی با عقاید زردشت درآمیخت و متون اوستایی متأخر به وجود آمد.
معنی ویسپرد همهٔ ردان «یا همهٔ سروان» است. مطالب آن شباهت فراوان به یسن ها دارد و احتمالا از روی متون یسن ها اقتباس شده است. متون ویسپرد را همراه با بخش هایی از یسن ها در مراسم آئینی نوروز و گاهانبارها (جشن های شش گانه فصلی) می خوانند.

کتاب ویسپرد

ابراهیم پورداود
ابراهیم پورداوود زادهٔ ۲۰ بهمن ۱۲۶۴در رشت و درگذشته ی ۲۶ آبان ۱۳۴۷در تهران، ایران‌شناس معاصر، اوستاشناس، نخستین مترجم فارسی اوستا و استاد فرهنگ ایران باستان و زبان اوستایی در دانشگاه تهران بود.در پنج یا شش سالگی به مکتب میرزا محمدعلی رفت که محل آن اکنون آرامگاه پدر و برادران و خود اوست. سپس تحصیلات مقدماتی فارسی و عربی را در مدرسه حاجی حسن رشت به مدیریت سید عبدالرحیم خلخالی انجام داد. زمانی که در مدرسهٔ حاجی‌میرزاحسن در سلک طلاب درس می‌آموخت، به مرثیه‌گویی پرداخت و دوستانش...