کتاب شاماران

Shamaran
کلیدی برای فهم اخلاق مبتنی بر ائودایمونیا در غرب
کد کتاب : 92042
شابک : 978-6226719759
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 88
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب شاماران اثر سیدمهران زارع

کتاب «شاماران: کلیدی برای فهم اخلاق مبتنی بر ائودایمونیا در غرب» نوشته سیدمهران زارع توسط انتشارات «اندیشه احسان» منتشر شده است. شاماران، الهه‌ای که در داستان‌ها و اسطوره‌های کردستان باستان نقش داشته و نگهدارندهٔ رازهای اسرارآمیز است، از جمله بهترین مثال‌های تاریخ و فرهنگ این منطقه است. اعتقاد مردم کرد به شاماران به عنوان یک نماد از زایش، برکت و دانش عمیق دیده می‌شود. شاماران بیشتر از یک داستان یا افسانه است؛ او یک مکتب و یک سیاقه زندگی است که تأثیرگذاری گسترده‌ای در فرهنگ‌ها و اخلاقیات جهانی داشته است.

شاماران اساسی‌ترین مباحث و پرسش‌های عمیق انسانی را دربر می‌گیرد و یک نظام فکری و جهان‌بینی را ارائه می‌دهد. این مکتب و طریق زندگی در طول تاریخ بشر ریشه‌های عمیقی دارد و تأثیرات گسترده‌ای در توسعه تمدن‌ها و اخلاقیات جهانی داشته است. شاماران نه تنها یک نماد و تصویر بصری است، بلکه دارای یک سیرهٔ تاریخی با ارزش و دلیل برای تحول‌های اخلاقی در فرهنگ غربی است. این کتاب به تبیین این نگرش و نظام اخلاقی و فکری غنی که از زمان‌های کردستان باستان به جا مانده، می‌پردازد و به ما این امکان را می‌دهد که ارتباط بین فهم اخلاقی در غرب و ائودایمونیا را بهتر درک کنیم.

کتاب شاماران

دسته بندی های کتاب شاماران
نکوداشت های کتاب شاماران
قبل از هر چیز خدایان نامیرا که در کوه المپ ساکن هستند، نژادی طلایی (khryseoi) از آدمیان فانی که در دورۀ کرونوس، زمانی که او فرمانروای آسمان بود؛ ساختند. دومین روز هر ماه قمری یونانی، روز مقدسی است که به (Agathos Daimon) اختصاص می یافت. آگاتوس دایمون اغلب به صورت یک مار، نمادی از شفادهندگی، یا یک مرد جوان با «کورنوکوپیا یا شاخ نعمت» دیده می شود. همچنین آن ها مانند خدایان بدون غم و اندوه قلب [آسوده دل از هر نگرانی]، به دور و رها از درد و رنج [کار شاق و شوربختی]، می زیستند: سن نومیدی بر آنان تأثیر نمی گذاشت [سالمندی فلاکت بار نیز گریبان گیرشان نبود]؛ و بی آنکه دست و پاهایشان خللی یابد، [برکنار از هر آسیب و دگرگونی]، همواره به دور از هر شر [بیماری و دردی] در سور و سرور و جشن بودند؛ و چون می مردند، گویی خواب آن ها را در ربوده بود. از هر چیز خوبی برخوردار بودند و خاک بارآور، بی دریغ میوه های بسیار می آورد و آنان با خاطری آسوده و شادمان از این فراوانی، کشتزارهای خویش بر می داشتند. از آن گاه که خاک این نسل را فروپوشاند، آن ها ارواح خالصی (δαίμονες ἁγνοὶ) که بر خاک [زمین] سکنی گزیده اند نامیده شدند، مهربان و رستگار از آسیب هستند [جان های پاکی بر خاک]، نگهبان آدمیان میرا، ملبس در غبار [ابهام] و مراقب دربارۀ قضاوت ها [فتواها و عقاید] ظالمانه؛ برای همین آن ها هر جایی را بر روی خاک پرسه می زنند، بخشندگان ثروت اند [وفور محصولات کشاورزی]، این است افتخاری شاهانه که آن ها دریافت کردند. اما آنان که ناروایی کرده، دست به کردارهای ستمگرانه زده اند، زئوس دورنگر، پسر کرونوس، آنان را کیفری سخت روا می دارد. چه بسا که به جهت آدمی نادرست که دست به گناه زده و کارهای گستاخانه کرده، سراسر شهری به رنج و سختی افتند و پسر کرونوس بر آن ها از آسمان بلاهای بزرگ با خشکسالی و به همراه آن طاعون فروفرستد تا به خواست «زئوس المپ جایگاه» همۀ مردم نابود شوند و زنانشان فرزند نیاورند و خاندانشان بر باد رود. زمانی دیگر او یا سپاه آنان و یا دیوار شهر را به تمامی فرو کوبد و حتی به کیفر آنان کشتی هایشان را در دریا نابود کند.

قسمت هایی از کتاب شاماران (لذت متن)