کتاب هنر امر متعالی مبتذل

The Art of the Ridiculous Sublime
درباره ی بزرگراه گمشده ی دیوید لینچ
کد کتاب : 9674
مترجم :
شابک : 9789643127985
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 104
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب هنر امر متعالی مبتذل اثر اسلاوی ژیژک

هنر والای مضحک اول از همه خوانش مفصل شاهراه گمشده دیوید لینچ است که بر اساس فرضیه های روانکاوی لاکانی است. جهان منحصربه‌فرد لینچ از «عالی مضحک» به‌عنوان صحنه‌سازی بازیگوشانه و عبور همزمان از خیال‌پردازی‌های ایدئولوژیک بنیادی که جامعه سرمایه‌داری متاخر ما را حفظ می‌کند، تفسیر می‌شود.

ژیژک که استاد معکوس‌هاست، خواننده را دعوت می‌کند تا با او مفروضات آسان، نظرات دریافت‌شده و روندهای انتقادی کنونی را مجددا بررسی کند، و همچنین سوالات سختی در مورد راه‌هایی که ما از طریق آن جهان و فرهنگ خود را درک می‌کنیم، مطرح کند. او خوانش‌های تحریک‌آمیزی از کازابلانکا، فهرست شیندلر، و زندگی زیباست را در فرآیند بررسی موضوعاتی به‌عنوان گوناگون - و به‌هم مرتبط - مانند اخلاق، سیاست و فضای مجازی ارائه می‌کند.

ژیژک یک نظریه‌پرداز سینمایی نیز هست. او از تفسیر روانکاوانهٔ لاکانی برای ایجاد یک نظریهٔ سینمایی و یک شیوهٔ نقد جدید استفاده کرده‌ است. به اعتقاد رابرت استم، او از فیلم‌های سینمایی برای شرح نظریات لاکان استفاده می‌کند و در فیلم‌های سینمایی مثال‌هایی می‌یابد که حتی از خود لاکان هم افکار روانکاوانهٔ او را بهتر شرح می‌دهند. ژیژک به بررسی میل و فانتزی ناخودآگاه، امر واقعی و ابژهٔ والای ایدئولوژی در فیلم‌ها می‌پردازد و از این راه یک تأویل روانکاوانه در باب سینما می‌سازد. لینچ و هیچکاک دو فیلم‌ساز مورد علاقهٔ ژیژک هستند که تفسیر آثار آن‌ها بیش از همه مورد توجهش بوده‌اند.

کتاب هنر امر متعالی مبتذل

اسلاوی ژیژک
اِسلاوُی ژیژِک (Slavoj Žižek) (زادهٔ ۲۱ مارس ۱۹۴۹) فیلسوف، روان‌کاو، نظریه‌پرداز، جامعه‌شناس، منتقد فرهنگی و سیاست‌مدار اسلوونیایی است.او در لیوبلیانا به دنیا آمد و دکترای فلسفه‌اش را از دانشگاه لیوبلیانا دریافت کرد. در سال ۱۹۹۰ به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از سوی حزب لیبرال دموکرات اسلوونی معرفی شد. ژیژک فیلسوف و نظریه‌پرداز انتقادی است که بخش عمدهٔ کارش در سنت فلسفی هگلی، مارکسیسم و نیز روانکاوی لاکانی است. او فعالیتهای چشمگیری در زمینهٔ نظریهٔ سیاسی، نظریه ف...