اما این ادراک در مشاعر ابتدایی به صورت اعتقاد به وابستگی به قوا و نیروهای موجود در محیط مجاور اجتماعی و طبیعی آغاز شده و در ادیان برتر، به صورت اعتقاد به علت اولای اشیاء و اعتقاد به موجودی انسانی با غیر انسانی که آفریننده عالم و اصل حاضر و موجد هستی و عملکرد آن است، در آمده است. ادیان در هریک از این در حالت، به عنوان قاعده کلی، انسان را به قوه یا نوای عامل طبیعت و اجتماع از نزدیک مر بوط می دانند و این هر دو را همچون گردونه های قدرت و با حامل آن می انگارند
اگر چه اعتقاد به خدا در ادیان برتر موجب می شود که مردم خود را در این جهان همچون مسافری غریب پندارند و مسکن واقعی خود را در آسمان بدانند، اما این اعتقاد به طور کلی و نوعی، در همه ادیان انسان عمومیت ندارد؛ در حقیقت، چنین اعتقادی ایمانی است که در وضعی خاص ایجاد شده است. روش کلی بر این است که رابطه میان انسان و جهان او رابطه ذاتی و حیانی است، نه عرضی و خارجی. اگر گاهی چهره ظاهری طبیعت غیر قابل اعتماد نشان داده شده، اما درجه عالیتر واقعیت به امری زرفتر در درون طبیعت نسبت داده شده است.
سلام فونت ریز دارد و هنگام خواندن چشم خسته میشود
در خصوص محتویات کتاب نیز باید گفت که فوق العاده مفاهیم و موضوعات تاریخی را نویسنده جمع بندی کرده و ترجمه مرحوم حکمت نیز لذت مطالعه را دوچندان کرده است.
این کتاب با کتابی که از نشر چلچله با عنوان″تاریخ جامع ادیان(۲ جلدی″نوشته جان ناس و ترجمه علیاصغر حکمت متفاوت است ؟ خواهشمندم مسئولین ایران کتاب هر چه سریعتر پاسخگو باشند
خیر تفاوتی ندارد
جلد و صحافی عالی، اما کیفیت کاغذ بشدت پایینه که این نشاناز عدم مشتری مداری ناشر (انتشارات علمی فرهنگی) و گول زدن خریدار است. ناشرین محترم نکنید این کار را. کتابت را ۵۰ تومن گران کن اما نکن این کار را. نیمی از لذت مطالعه در کیفیت کاغذ چاپی است که ما آنرا ورق میزنیم.