کتاب حاشیه همان متن است

Hashie haman matn ast
احوال و تاملات یک مستندساز
کد کتاب : 105160
شابک : 978-6226194648
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب حاشیه همان متن است اثر پیروز کلانتری

کتاب حاشیه همان متن است احوال و تأملات پیروز کلانتری، مستندساز شناخته‌شدهٔ ایرانی از زبان خودش است. کلانتری دربارهٔ نوشتن این کتاب می‌گوید: «من مستندسازم. پیگیر و جدی از اواخر دههٔ شصت مستند می‌سازم و دربارهٔ سینمای مستند ایران می‌نویسم. اما این کتابْ خاطره‌گویی از زندگی فیلم‌مستندی من نیست؛ خاطره‌خوانی از این زندگی است. خیلی از خاطراتم در سینمای مستند به اینجا راه نیافته‌اند چون در امروز من مواجهه و خوانش و روایتی برنینگیخته‌اند؛ مکالمه و گفت‌وگویی ایجاد نکرده‌اند. در این کتاب، خاطره‌ای اگر فرا خوانده می‌شود، در پی انگیزشی و تأملی در ارجاع و گردش ذهن امروز من با رد آن گذشته است.

این کتاب نه تاریخ‌نگاری و شرح وقایع و فعالیت‌ها و روابط و مناسبات است و نه جستاری برای بیان احوال درون و بروز مکنون. بیشتر به افکار و احوال ذهنی و تأملات من مستندساز نظر دارد تا به درون و حسیات من غیر فیلم‌ساز. پیش می‌روید و تصور می‌کنید در زندگی فیلم‌مستندی من انگار همه‌چیز بر وفق مراد بوده. خب، نبوده. در زندگی کاری‌ام ذهنم را درگیر موانع و چونی و چرایی آن‌ها نکرده‌ام و اینجا هم نیازی به شرح آن‌ها ندیده‌ام. احوال سخت را سخت‌تر نکردن و مشت در جیب نگه داشتن در هر شرایطی مسئله‌ام بوده است. ذهن و عین زندگی را در جست‌وجوی روزن و راه دررو و پیدا کردن عرصه‌های نادیده گردش داده‌ام و در نبود راه‌های دیگر، بیان احوال خودم را راه انداخته‌ام. خوش هم دارم از بابت پیوند و همنشینی این احوال با احوال زندگی مردم این سرزمین، که اگر قرار بود حرص‌خور، درداندیش یا حسرت‌خوار زندگی‌ها و احوال پرفشار گردش امورشان باشند، زندگی (نه فقط زنده ماندن) و زایشی در کار نبود و کلاه همه‌مان پس معرکه بود. خصلت و راز ماندگاری مردم این سرزمینْ همین دانش و فهم زندگی با سختی‌هاست. تاریخ و ماجراها دارد این خصلت.

کتاب حاشیه همان متن است

پیروز کلانتری
پیروز کلانتری متولد سال ۱۳۳۲ تهران. او فارغ التحصیل مدرسه عالی تلویزیون و سینما است و کار هنری خود را با عکاسی آغاز کرد، از فیلم‌هایش می‌توان پناهنده (۱۳۷۰)، حکایت باقی (۱۳۷۱)، این فیلم را به کی نشون می‌دین؟، راویان کوچک روستای غریب (از مجموعه کودکان سرزمین ایران ـ ۱۳۷۴) را نام برد. کارهای مستند زیادی را کارگردانی کرده‌ است. اکنون نیز از اعضای انجمن مستند سازان به حساب می‌آید.
قسمت هایی از کتاب حاشیه همان متن است (لذت متن)
من مستند سازم پیگیر و جدی از اواخر دهه شصت مستند می سازم و درباره سینمای مستند ایران می نویسم. اما این کتاب خاطره گویی از زندگی فیلم مستندی من نیست ، خاطره خوانی از این زندگی است . قصد ارائه شرح حال و گزارش کارها در میان نبوده است . بیشتر به افکار و احوال ذهنی و تاملات من مستندساز نظر دارد تا به درون و حسیات من غیر فیلم ساز. پیش می روید و تصور می کنید در زندگی فیلم مستندی من انگار همه چیز بر وفق مرداد بوده ، خب ، نبوده . ولی در زندگی کاری ام ذهنم را درگیر موانع و چونی و چرایی آن ها نکرده ام و این جا هم نیازی به شرح آن ها ندیده ام. احوال سخت را سخت نکردن و مشت در جیب نگه داشتن در هر شرایطی مسئله ام بوده است.