کتاب در آغاز عشق بود

At first , it was love
روان کاوی و ایمان
کد کتاب : 11758
مترجم :
شابک : 9786009658268
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 80
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب در آغاز عشق بود اثر ژولیا کریستوا

کتاب "در آغاز عشق بود" اثری از ژولیا کریستوا است، که توسط مهرداد پارسا به زبان فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات شوند منتشر شده است. این اثر به تجزیه و تحلیل عمقی از روان‌شناسی عقاید دینی و ایمان می‌پردازد و در پس آن، حکایت جدایی انتقادی و همچنین قدرشناسانه یک روان‌شناس لکانی و مفکر فرانسوی را دربرمی‌گیرد. جنبه‌ای که این کتاب را ویژه و تأثیرگذار می‌سازد، تأکید مولف بر ساختار روان‌شناختی دین و ارتباط آن با آسیب‌شناسی روانی است.

کریستوا به جای تمرکز بر زبان، عواطف را در عمق ناخودآگاه متصور می‌کند و از دیگر منتقدان لکانی، به‌ویژه آندره گرین، پیروی می‌کند که از ضعف تئوری لکان به علت غفلت از اهمیت احساسات خبر می‌دهند. ایدهٔ لکان در مورد رابطه دیالکتیکی بین امر خیالی و نمادین نیز توسط کریستوا حفظ می‌شود تا به امر نهایی واقعی دست یابد، و این مفهوم ناخودآگاه پویا و نمایش آن در جهان مادی را بیان می‌کند.

نکته‌ای که برای عدم آشنایی با تفکر لکانی باید درنظر گرفت، این است که این اندیشه به یک فرهنگ روان‌شناختی با زبانی متفاوت وارد می‌شود و دستخوش چشم‌انداز روان‌شناختی متفاوتی قرار می‌گیرد. با این وجود، ریشه‌های بالینی که کریستوا دارد و آغاز کار از موقعیت بالینی، پل‌های ارتباطی با این دیدگاه جدید در زمینه روان‌شناسی ایجاد می‌کند.

فلسفهٔ اگزیستانسیال هم با اندیشه‌های کریستوا در این کتاب هم‌آوازی دارد. این اندیشه‌ها در زمینه نقد روان‌شناختی دین و تأثیر هایدگر نیز تجربه می‌شوند. در گذشته، شبهاتی درباره نقد روان‌شناختی دین مطرح شده بود که مبنایشان این گمان بود که بررسی ناخودآگاه، باورها و احساسات دینی به تأسیس یک نظام اخلاقی جهانشمول نمی‌انجامد. کریستوا از این نظر دوری می‌کند و تلاش می‌کند با ارتباط دقیق با مبانی بالینی، پل‌هایی بین این دو را بسازد.

کتاب در آغاز عشق بود

ژولیا کریستوا
ژولیا کریستِوا (به زبان بلغاری: Юлия Кръстева یولیا کریستوا و به زبان فرانسه: Julia Kristeva) (زاده ۲۴ ژوئن ۱۹۴۱) فیلسوف، منتقد ادبی، روانکاو، فمینیست و رماننویس بلغاری-فرانسوی است که از اواسط دهه ۱۹۶۰ در فرانسه زندگی می‌کند.ژولیا کریستوا بعد از انتشار نخستین کتابش، Semeiotikè در ۱۹۶۹ تأثیر زیادی در تحلیل انتقادی*، نظریه فرهنگ* و فمینیسم گذاشت. کارهای او شامل کتاب‌ها و مقاله‌های بسیار دربارهٔ نشانه‌شناسی، بینامتنیت و ابجکسیون (آلوده انگاری)* در حوزه‌های زبان&zw...
قسمت هایی از کتاب در آغاز عشق بود (لذت متن)
ما در مقام موجودات سخنگویی که پیوسته امکان دارد به مرزهای گفتار پا بگذاریم، همواره شقاق یافته ایم و از طبیعت جدا مانده ایم. این شکاف در ما ردهایی از آن فرآیندهای پیش یا فرازبانی نشانه ای برجای می گذارد که در حکم تنها راه وصول ما به حافظه ی انواع یا نقشه های نورونی بیوانرژتیک [انرژی زیستی] هستند. این فرآیندهای نشانه ای (رد های قدیمی پیوندهای میان نواحی شهوت زای ما و نواحی شهوت زای دیگری که در قالب ردهای شنیداری، دیداری، بساوایی، بویایی یا آهنگین ذخیره شده اند)، از حیث درزمانی یک پیشاسوژه۴۵ (نوزاد۴۶) را شکل می دهند، و از حیث هم زمانی («احساس») اضطراب فاجعه آمیز نوعی روان پریشی حزن انگیز را عیان می کنند. نیروی آن ها درکل شفافیت شکننده ی ما را می خراشد و حافظه ی ما را مختل می کند، ذهن ما را دچار سرگیجه می کند و فکرمان را از اشباح و خیالات پر می سازد.