کتاب شاخه ی زرین

The Golden Bough
پژوهشی در جادو و دین
کد کتاب : 13319
مترجم :
شابک : 978-9644162190
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 864
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1890
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 17
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب شاخه ی زرین اثر جیمز جرج فریزر

این کتاب یک خوانش کلاسیک حول اعتقادات و نهاد های بشری و همچنین پیشرفت از تفکر بدوی پیرامون دین و سحر و جادو به سوی تفکر علمی است.
نخستین بار که در سال 1890 منتشر شد و موسسه «طلای بوف» سرانجام در نسخه دوازده جلدی در سالهای 1906-15 آن را چاپ کرد که در سال 1922 توسط نویسنده و همسرش کوتاه شد.
نسخه اولیه شاخه زرین هرگز مورد توجه مخاطبان مدرن قرار نگرفته است.و به ناچار برخی از مهمترین و بحث برانگیزترین مسایل رها شد ، از جمله گمانه زنی های جسورانه فریزر در مورد مصلوب شدن مسیح. این نسخه برای اولین بار تئوری های جسورانه فریزر را در نخسه نخست بازیابی می کند و آنها را در چارچوب یک مقدمه و یادداشت های ارزشمند تنظیم می کند.
تم اصلی کتاب این است که منشأ همه ی ادیان، آیین های باروری ،پرستش و قربانی کردن بوده است. ارزش و اهمیت ادبی شاخه ی زرین نیز چشمگیر است. ییتس، جویس، لارنس، الیوت، رابرت گریوز، ویندام لوئیس، پاوند و جوزف کمپل از جمله ی نویسندگان و هنرمندانی هستند که از شاخه ی زرین سخت تأثیر گرفته اند.

شاخه ی زرین روشهای بدوی عبادت نیاکان ، اعمال جنسی ، آداب و مراسمهای عجیب و غریب را توصیف می کند.با توجه به این عقیده عمومی که زندگی بدوی بسیار ساده بود، این بررسی تاریخی نشان می دهد که آن مرد وحشی گرفتار انبوهی از جادو، تابوهای، و خرافات بود. در اینجا، تکامل انسان از وحشیگری به تمدن، از اصلاح عادات عجیب و غریب او تا ورود ارزش های اخلاقی، اخلاقی و معنوی به وجود آمده است.

کتاب شاخه ی زرین

جیمز جرج فریزر
جیمز جورج فریزر (به انگلیسی: James George Frazar) (زادهٔ ۱۸۵۴ گلاسگو ـ درگذشتهٔ ۱۹۴۱ کمبریج، انگلستان) منتقد اسطوره‌گرای انگلیسی بود.فریزر در انگلیس زاده شد. در دانشگاه کمبریج به همراه دیگر همکاران خود به تحقیق در انسان‌شناسی مدرن پرداخت. حاصل این تحقیقات که مبنایی اسطوره‌شناسی داشت، کتاب مهم «شاخه زرین» است که در سال ۱۸۹۰ میلادی منتشر شد. وی در این کتاب که پژوهشی است پیرامون جادو و دین، به مسائلی نظیر خرافه‌گرایی، مذاهب ابتدایی و مناسک بشر در دوران گذشته می&zw...
نکوداشت های کتاب شاخه ی زرین
it is nothing less than a window through which the modern world can watch its own emergence
چیزی نیست جز پنجره ای که از طریق آن دنیای مدرن می تواند ظهور خودش را تماشا کند.
booknews

قسمت هایی از کتاب شاخه ی زرین (لذت متن)
ذهن های کوچک نمی توانند ایده های عالی را درک کنند. در درک محدود و دید چشم تار شان، هیچ چیز به جز خودشان بزرگ و مهم نیست.

ترس از مرگ، به طور کلی من اعتقاد دارم که احتمالا قدرتمند ترین نیرو در ساخت دین بدوی بوده است.

خداوند ممکن است گناهان را ببخشد، اما طبیعت نمی تواند.