کتاب گفتار در بندگی خودخواسته

Discours de la servitude volontaire
تجربه و هنر زندگی 3
کد کتاب : 13391
مترجم :
شابک : 9786009160693
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 92
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1549
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب گفتار در بندگی خودخواسته اثر اتیین دولابوئسی

کتاب "گفتار در بندگی خود خواسته" تحلیلی واضح و روشن از چگونگی قدرت گرفتن ستمگران و نحوه ی حفظ قدرت آن ها را به دست می دهد. نویسنده ی کتاب که "اتیین دو لا بوئسی" نام دارد ،کتاب را در 20 سالگی نوشته است .وی موضوع کتاب را با این فرض پیش می برد ، که قدرت واقعی همیشه در دست مردم است و آن ها با اعمال خواست و اراده ی خود می توانند از استبداد رهایی یافته و با هیچ نوع خشونتی همراهی نکنند .
از موارد جالب توجه کتاب "گفتار در بندگی خود خواسته" می توان به این موضوع اشاره کرد که کتاب در حدود 400 سال پیش ، در سال 1549 نوشته شده است . نویسنده به سختی می کوشد تا داستانی متناسب با زمانه ی زندگی خود بنویسد ، که شرارت طبقه ی دیکتاتور را به وضوح نشان دهد . "اتیین دو لا بوئسی" علاوه بر آشکار کردن ماهیت تحقیر آمیز دیکتاتوری ها ، از بسیاری از متفکران سیاسی مدرن ما بهتر به سمت نمایش مسائل می رود؛ در نتیجه کتاب "گفتار در بندگی خود خواسته " به نسبت زمانه ی نویسنده ، مقاله ای شجاعانه است ، که می تواند جوانان هجده ساله را به شگفتی وادارد و از چنان خرد دور اندیشی برخوردار است که سخنانش حتی امروزه نیز از خواسته های مهم بشریت به حساب می آید . در نهایت همان گونه که "بورژس" تبعیدی به خوبی بیان کرده است: "تمام بندگی ها خود خواسته است و برده از ظالم ستمگر ،خوارتر است ". این کتاب ارزشمند به وسیله ی "لاله قدکپور" ترجمه شده و توسط انتشارات گمان به عرصه ی چاپ رسیده است.

کتاب گفتار در بندگی خودخواسته

اتیین دولابوئسی
اتین دولابوئسی (1 نوامبر 1530 - 18 اوت 1563) قاضی ، نویسنده و بنیانگذار فلسفه سیاسی مدرن در فرانسه بود. او به بهترین وجه به عنوان دوست بزرگ و نزدیك مقاله نویس برجسته میشل دو مونتاژ در یكی از برجسته ترین دوستی های تاریخ و همچنین تأثیر قبلی برای تفكر آنارشیستی به یاد می آید.
قسمت هایی از کتاب گفتار در بندگی خودخواسته (لذت متن)
پروردگارا، این چه می تواند باشد؟ این را چه می توان نامید؟ این چه مصیبتی است؟ این چه رذیلتی است؟ یا بالاتر از همه، این چه نکبتی است؟ ببینید این انبوه مردمانی را که فرمان نمی برند بلکه بندگی می کنند، که بر ایشان حکم رانده نمی شود بلکه ستم می رود، و نه مالشان و نه خانواده شان، نه همسر و نه فرزندانشان، و نه زندگی شان هم از آن خودشان نیست. ببینید چگونه این همه دشنام و چپاول و کشتار را تاب می آورند و لشکری از ستیزه جویان نیست که به ایشان چنین بد می کند یا اردویی از بربران که راهش را جز با تن و جان خویش نتوان سد کرد بل تنها یک نفر است، یک نفر که در پهلوانی هم به هراکلس نمی ماند و از جنگاوری شمشون هم نشانی ندارد، یک نفر که مردکی تنهاست و آن هم اغلب پست ترین و سست نهادترین فرد ملت، نه کسی که به گرد میدان نبرد خو کرده باشد بل کسی که با خاک گود بازی هم آشنا نیست، نه کسی که بتواند به پشتوانه زور خود به مردان فرمان دهد بل کسی که از اینکه به دونمایگی زنکی را هم خدمت کند ناتوان است.