کتاب ماتریالیسم

Materialism
کد کتاب : 13748
مترجم :
شابک : 978-9642134113
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 154
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب ماتریالیسم اثر تری ایگلتون

کتاب «ماتریالیسم» یکی از آثار این نویسنده است که ترجمه فارسی اش، زمستان سال ۹۷ به قلم رحمان بوذری توسط نشر مرکز چاپ شد. نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۱۶ چاپ شد و اثری است که مکتب ماتریالیسم را در فلسفه و ادبیات، با توسل به نظریات و آموزه های کارل مارکس، فردریش نیچه و لودویگ ویتگنشتاین تشریح می کند. از این حیث به نظر می رسد، بهتر بود ترجمه فارسی کتاب با همان طرح جلد نسخه انگلیسی اش به چاپ می رسید تا شمای کلی بهتری به مخاطب بدهد. چون تصویر هر سه متفکر مذکور روی طرح جلد انگلیسی کتاب درج شده و مشخص است که نویسنده می خواهد مساله را از دید این سه بررسی و حلاجی کند. ایگلتون، همان طور که اشاره خواهد شد، سعی کرده در این کتاب از بیان نکات فنی و غیرکاربردی پرهیز کند و رویکردی شبیه روش پادفلسفی ۳ اندیشمندی داشته باشد که کتاب براساس نظریاتشان شکل گرفته است. شاید یکی از دلایل این رویکرد ایگلتون، این باشد که این سه، فلسفه ورزی را به باد تمسخر و تحقیر می گرفتند. او فردریش انگلس را به معنای فلسفی متعارف کلمه یک ماتریالیست می داند اما مارکس را نه؛ چون برای مارکس حوزه تحقیق و واکاوی ماتریالیستی، تاریخ و جامعه بود.

همان طور که ایگلتون در کتاب پیش رو مطرح کرده، مکتب فکری ماتریالیسم، طی دو سده اخیر متولد نشده و ریشه در فلسفه باستان دارد. به بیان دیگر با وجود این که واژه ماتریالیسم در قرن هجدهم متداول شد، آموزه هایش از زمان شکل گیری فلسفه باستان مطرح بوده و یکی از نخستین طرفدارانش، اپیکور فیلسوف یونانی، (موضوع تز دکترای مارکس) بوده است. به گفته ایگلتون ماتریالیسم مورد نظر اپیکور، و ماتریالیسم موجود در عصر روشنگری، به معنای خلاصی از کسب و کار روحانیون و جادو جنبل و خرافات بوده است.

کتاب ماتریالیسم

تری ایگلتون
تری ایگلتون (به انگلیسی: Terry Eagleton) (زاده ۲۲ فوریه ۱۹۴۳) نظریه‌پرداز ادبی بریتانیایی است. بسیاری او را تأثیرگذارترین منتقد ادبی زندهٔ بریتانیا می‌دانند.او با تکیه بر نظریه‌های مارکسیست‌های اروپایی از جمله والتر بنیامین، لویی آلتوسر و پیر ماشری، مخاطبان فراوانی یافت و با پیروی از افکار این نظریه‌پردازان از شیوه‌ای ماتریالیستی برای مطالعه ادبیات بهره برد. این شیوه او در نوشته‌هایش در مورد ساموئل ریچاردسون و خواهران برونته نمود دارد. پافشاری ایگلتون بر پیچ...
قسمت هایی از کتاب ماتریالیسم (لذت متن)
به اعتباری میاسو یک نام گرای قرون وسطایی از مدافتاده شریف است که به اعتقادش، خدا را باید از دنیا طرد کرد تا آزادی دنیا حفظ شود، درتقابل با دیدگاه سنتی تر که می گوید خدا خودش منبع این آزادی است. میاسو بازیگوشانه معجزات را گواه وجودنداشتن قادر مطلق معرفی می کند، چون به فقدان یک طرح کیهانی اشاره می کنند.»

کثر ملحدان مترسک های الاهیاتی درست می کنند و بعد شروع می کنند همچون فاتحان آن را زمین زدن