کتاب 12 دلیل وجود خدا

Allah'ın Varlığının 12 Delili
براهین فلسفی و دلایل علمی اثبات وجود خدا
کد کتاب : 139946
مترجم :
شابک : 978-6227124613
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 28 شهریور

معرفی کتاب 12 دلیل وجود خدا اثر جانر تاسلامان

باور ما به وجود یا عدم وجود خدا، در چگونگی نگرش ما نسبت به خودمان و دیگران تعیین‌کننده است؛ این باور به ادراک ما از خودمان و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، سمت‌وسو می‌دهد. «چرا وجود دارم؟ از کجا آمده‌ام؟ من کیستم و پس از مرگم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟»؛ پاسخ این پرسش‌ها و پرسش‌های وجودی و هستی‌شناسانه دیگر منوط به تصمیم ما در خصوص باور و یا انکار وجود خداست. وجود خدا به معنای آفرینش آگاهانه انسان‌ها و تمام پدیده‌ها و نگاه غایت شناختی و معناگرایانه به حیات و وجود انسان است. به نظر می‌رسد مسئله بسیار مهم وجود خدا به‌عنوان پایه و اساس جستجوهای وجودی و هستی‌شناسانه ما باشد. جانر تاسلامان، فیلسوف علم، در کتاب حاضر با تلفیق داده‌های علمی و براهین فلسفی، به تبیین دوازده دلیل مهم برای وجود خدا پرداخته است.
بخش اول کتاب (دلایل از راه جهان)، هفت دلیل مرتبط با جهان را دربرمی‌گیرد. برهان اول با نام «دلیل کیهان‌شناختی کلام» نشان می‌دهد که جهان ازلی نیست. برهان دوم یا «دلیل وجود قوانین طبیعت» به قوانینی می‌پردازد که ما را به درک جهان قادر می‌سازند. سومین برهان، به شرایطی می‌پردازد که فعالیت‌های علمی را امکان‌پذیر ساخته است و بنابراین «دلیل اکتشاف‌پذیری جهان» نام دارد. برهان چهارم با عنوان «دلیل بالقوگی جهان» اعتبار خود را مرهون پتانسیل غنی جهان و خلقت خدا به‌عنوان بهترین تبیین برای این پتانسیل است. برهان پنجم از یافته‌های علم مدرن درباره تنظیم دقیق قوانین طبیعت و ثابت‌های فیزیکی نشئت می‌گیرد؛ تنظیم دقیقی که حیات را بر روی زمین ممکن ساخته است. «دلیل تنظیم دقیق پدیده‌های فیزیکی» نیز به تنظیم دقیق متضمن حیات بر روی زمین مربوط است. آخرین برهان این بخش در فصل هفتم با نام «دلیل نظم حیات» به آخرین یافته‌های علم مدرن درباره حیات و جانداران می‌پردازد. بخش دوم با عنوان «دلایل از راه طبیعت انسان»، پنج برهان دیگر را دربر می‌گیرد وبا بهره‌گیری از یافته‌های روان‌شناسی مدرن و علوم شناختی نشان می‌دهد خداباوری بهترین توضیح را برای ویژگی‌های ذاتی انسان‌ها ارائه می‌کند‌؛ دلیل امیال طبیعی، دلیل اخلاق ذاتی، دلیل عقل، دلیل اراده و دلیل خودآگاهی و خویشتن از جمله براهین این فصل به شمار می‌آیند.

کتاب 12 دلیل وجود خدا

جانر تاسلامان
جانر تاسلامان (Caner Taslaman) اقامت و تحقیقات علمی خود را در استانبول ترکیه انجام می دهد. وی پس از اتمام تحصیلات کارشناسی در رشته جامعه شناسی در دانشگاه بسفر، موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در فلسفه و مطالعات دینی در دانشگاه مرمره شد. تاسلامان همچنین در رشته علوم سیاسی در دانشگاه استانبول تحصیل کرده بود و به بازدید از دانشگاه توکیو پرداخت. مناطق مورد علاقه وی شامل قرآن و علم، فلسفه علم، فلسفه زیست شناسی، جهانی شدن و اسلام و جامعه شناسی دین است. وی علاوه بر این کتابها، نویسنده کتاب سا...