کتاب مطلق در ذهن ایرانی

Absolute in the Iranian mind
جنبه های جامعه شناختی ویژگی های ملی ایرانی
کد کتاب : 14505
شابک : 978-9643419356
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب مطلق در ذهن ایرانی اثر آذردخت مفیدی

"مطلق در ذهن ایرانی" کتابی است به قلم دکتر "آذردخت مفیدی" که در آن "جنبه های جامعه شناختی ویژگی های ملی ایرانی" را مورد بررسی قرار می دهد. این اثر مجموعه ای از مقالات جامعه شناختی است که خصایص اجتماعی ملت ایران را از این نظر زیر ذره بین خواهد برد.
مسائل مختلفی در مقالات گردآوری شده در کتاب "مطلق در ذهن ایرانی" به قلم دکتر "آذردخت مفیدی" بررسی شده اند که در نخستین مقاله ی آن، شخصیت هیتلر، علی الخصوص در قالب نمادین آن تجزیه و تحلیل شده است. در ادامه نویسنده به مسئله ی سنت فردی و اجتماعی و رابطه ای که با رشد دارد پرداخته و اثر نگاه سنتی جامعه ی ایرانی را بر بخش های گوناگون اجتماع از خانواده و آموزش و پرورش گرفته تا دین و مذهب، تشریح می نماید. در این کتاب به معضل ترافیک و آسیب شناسی آن نیز پرداخته و علاوه بر آن مقایسه ای نیز از دوران نوزادی انسان و احساس ناامنی در آن دوره با فرآیند رانندگی ارائه می نماید.
در بحث بلوغ و حکومت، رشد روانی انسان ها تبیین می شود و وابستگی به قدرت توسط دکتر "آذردخت مفیدی" شرح داده می شود. وی در ادامه ی این مقاله، احتیاج و عدم احتیاج به وجود ایدئولوژی به عنوان شناخت ایده را در حکومت مورد بررسی قرار می دهد و "مطلق در ذهن ایرانی" را با مسائلی همچون وجدان اخلاقی سخت گیر، دیکتاتوری و فساد، مرزبندی های عواطف در رابطه های اجتماعی، پرخاشگری، امنیت و قدرت در روابط انسانی، نقش مادر ایرانی و آسیب شناسی نظام کلیسایی و انسان قرون وسطا پیش می برد.

کتاب مطلق در ذهن ایرانی

قسمت هایی از کتاب مطلق در ذهن ایرانی (لذت متن)
خودشیفتگی از اختلال رابطه ی مادر و کودک در نحستین سال های زندگی و به خصوص یک سال اول تولد نشات می گیرد. اگر نیازهای کودک ارضا نشود و کودک ناکامی زیادی تحمل کند، دچار احساس ناکامی، تحقیر و ناامنی شدید می گردد.

خیابان های شهر پر از اجسام فلزی و متحرک به نام اتومبیل است. این اجسام در ظاهر وسیله ی حمل و نقل انسان هایی هستند که درونشان قرار می گیرند، اما در واقع ارتباط عاطفی-روانی عمیق بین اتومبیل‎ها و رانندگان آن ها وجود دارد.

حکومتی که می خواهد رشد کند و سبب رشد افراد یک ملت شود نباید منحصر به یک ایدئولوژی خاص باشد، یا باید متشکل از ایدئولوژی های مختلف باشد و سیستم تشکیل دهنده ی آن به گونه ای عمل کند که ایدئولوژی های مختلف باهم کنار بیایند یا باید فاقد یک ایدئولوژی خاص باشد و نقش تعدیل کننده برای سطوح پایین تر قدرت باشد که در آن افراد صاحب ایدئولوژی های خاص هستند.