کتاب انقلاب روسیه و سده ی ناتمام بیستم

The Russian Revolution and the Unfinished Twentieth Century
کد کتاب : 146748
مترجم : سینا باغسرخی
شابک : 978-6227720969
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 436
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 آبان

معرفی کتاب انقلاب روسیه و سده ی ناتمام بیستم اثر دیوید نورث

این کتاب پاسخی است به «مکتب پساشوروی تحریف تاریخ». نویسنده زمینه‌های انزوای شوروی پس از شکست انقلاب‌های آلمان در سال های 1919و1923 _که شرایط مناسبی برای پیدایش بوروکراسی استالینیستی فراهم کرد_ را بررسی می‌کند، و به مبارزات حاد سیاسی اپوزیسیون چپ در دهۀ 1920 در برابر تحریف مارکسیسم و مبانی نظری انقلاب می‌پردازد؛ مبارزاتی که در شرایط انزوای سیاسی و اقتصادی شوروی و سرخوردگی طبقۀ کارگر در یک دهۀ بعد توسط بوروکراسی استالینیستی به شکل خونینی سرکوب شد و در نتیجۀ آن صدها هزار تن از مارکسیست‌های متعهد به آرمان‌های انقلاب روسیه، قتل عام شدند.
برخلاف توهم استالینیست‌ها، حکومت‌های ملی-بورژوازی ایران و ترکیه، نه تنها علیه منافع قدرت‌های امپریالیستی در منطقه مبارزه نکردند بلکه در سرکوب جنبش‌های ضد استعماری در خاورمیانه پیشگام نیز شدند. نمونۀ آشکار آن دخالت نظامی محمدرضا پهلوی در عمان در هماهنگی با نیروهای ویژه ارتش بریتانیا برای شکست جنبش آزادیبخش ظفار و محافظت از شیخ‌نشین‌های عرب در برابر جنبش‌های انقلابی توده‌ای بود. نمونۀ دیگر آن پیوستن حکومت ترکیه به ناتو در سال 1952 و همسویی آن با اسرائیل و دولت‌های غربی علیه جنبش‌های مترقی و ضد استعماری در کشورهای عربی خاورمیانه بود.

کتاب انقلاب روسیه و سده ی ناتمام بیستم

دیوید نورث
دیوید نورث (متولد 1950)یک مارکسیست آمریکایی است که از سال 1971 در جنبش بین المللی تروتسکیستی فعال بوده است. او در حال حاضر رئیس ملی حزب برابری سوسیالیست در ایالات متحده (SEP) است، قبلاً اتحادیه کارگران او به عنوان دبیر ملی SEP تا کنگره این حزب در سال 2008 خدمت کرد.نورث رئیس هیئت تحریریه بین‌المللی وب‌سایت جهانی سوسیالیست، انتشارات کمیته بین‌المللی انترناسیونال چهارم است. نویسنده چندین کتاب و مقاله در مورد تاریخ جنبش سوسیالیستی، سخنرانی های شمال در سیاست و تاریخ مارکسیسم، چه در ...