کتاب پل پوت

Pol Pot
(کابوس سرخ)
کد کتاب : 15395
مترجم :
شابک : 978-9643808938‬
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 692
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

نامزد جایزه کارایاما سال 2005

معرفی کتاب پل پوت اثر فیلیپ شورت

فیلیپ شورت با مشاهده ی پل پوت در تنها سفر رسمی اش به خارج از کشور ، به چین در سال 1975 ، از جذابیت و کاریزمای رهبر کامبوج تحت تأثیر قرار گرفت. با این حال ، آزمایش های آرمانشهری پل پوت در مهندسی اجتماعی منجر به مرگ یک در هر پنج کامبوجیایی- و در نهایت مرگ بیش از یک میلیون نفر می شود.
چگونه یک رویای آرمان گرایانه ی عدالت و سعادت به یکی از بدترین کابوس های بشریت تغییر می یابد؟ برای پاسخ به این سوالات ، شورت به کامبوج سفر کرد و با رهبران پیشین مصاحبه کرد و در بایگانی های پیش از این بسته شده در سرتاسر جهان گشت زد. چهره های کلیدی ، از جمله خیو سامفان و لنگ ساری ، برادرزن پل و وزیر امور خارجه ، برای اولین بار در اینجا صحبت می کنند.
روایت استادانه ی شورت چهره ی قاطعانه ی مردی که رئیس یکی از معمایی ترین و وحشتناک ترین رژیم های دوران مدرن بود را به تصویر می کشد.
به نقل از مجله ی نیویورک تایمز:
" شورت مراحل وقایع انقلاب کامبوج را با وضوحی تحسین برانگیز نشان می دهد. چند جزئیات جالب ، که با مهارت گنجانده شده ، کار خودش را به خوبی انجام می دهد."
و همانطور که The Economist می گوید:
"یک اثر فوق العاده کارآمد برای توصیف آنچه اتفاق افتاده است و چرا ... پرتره ای کاملا شفاف."

کتاب پل پوت

فیلیپ شورت
فیلیپ شورت (زاده 17 آوریل 1945) یک روزنامه نگار و نویسنده انگلیسی است.او در کالج کوئینز ، کمبریج تحصیل کرد.وی پس از فارغ التحصیلی، از سال 1967 تا 1973، ابتدا در مالاوی، سپس در اوگاندا به عنوان روزنامه نگار آزاد گذراند.وی سپس به عنوان خبرنگار خارجی به بی بی سی پیوست.وی 25 سال در آنجا کار کرد.وی یک مستند تلویزیونی را در مورد مائو زدونگ با عنوان "آشکاری انقلاب خونین مائو " در ایستگاه زمینی انگلیس پنج در مه 2007 ارائه کرد.
نکوداشت های کتاب پل پوت
A well-written narrative possessing both shocking detail and thoughtful analysis. Highly recommended
روایتی خوب که هم جزئیات شوکه کننده دارد و هم تحلیل خردمندتنه. به شدت توصیه می شود.
starred Library Journal

A superbly wrought, richly nuanced study in evil.
یک مطالعه ی بسیار پیچیده و کاملا ظریف در مورد شر.
starred Kirkus Reviews

A comprehensive and eloquent biography...This is a long, dark and necessary book
زندگی نامه ای جامع و روان. این یک کتاب بلند، سیاه و ضروری است.
Literary Review, London

قسمت هایی از کتاب پل پوت (لذت متن)
این داستان در کامبوج اوایل قرن بیستم چندان غیر عادی نبود. موئیونگ شاه بیش از سی همسر داشت.نورودوم شاه که در سال ۱۹۰۴ درگذشته بود نیز بیش از ۳۶۰ همسر داشت. بعدها سیهانوک شاه، نوه نورو دوم شاه، برای توجیه زنبارگی اش همیشه چندهمسری پدر و پدر بزرگش را یاد آوری می کرد. حتا آدم کم اهمیت تری مثل فرماندار باتامبانگ هم بیش از صد همسر داشت. او برای به وحشت انداختن روحانیان بودایی که به دیدنش می رفتند دستور داده بود که همه زنان خانه، از خدمتکار تا همسرانش، با سر و بدن عریان رفت و آمد بکنند. چندهمسری نشانه ای از قدرت مردانگی و تضمین کننده باروری در قلمروی پادشاهی بود

زندگی کامبوجی دارای نوعی کیفیت طبیعی و روستایی است. طبیعت نقش مسلطی بر زندگی مردم دارد. خورشید در این منطقه حاره ای همچون چکش آهنینی در آسمان می درخشد، جنگل ها غرق در خارند، و دشت داغ و تفدیده است. توده های ضخیم و سیاه پروانه های قرمز و صورتی رنگ در آسمان مناطق روستایی در اواخر بهار پدیدار می شود. گاه پهنای این توده های مواج و لرزان ابر مانند، که بر فراز شالیزارهای سبز رنگ یا گلزارها حرکت می کند، به چندین کیلومتر بالغ می شود. دخترهای کامبوجی به محض قدم گذاشتن به دوره نوجوانیشان مبدل به زنانی کامل می شوند و موقعی که از بیست سالگی عبور می کنند زیبایی و طراوت خود را از دست می دهند.

مناظر طبیعی کامبوج بیشتر شبیه به آفریقا بود تا چین. هنوز هم این گونه است. کافی است درختان بائوباب را جانشین درختان خیزران، و پاپیروس ها را جانشین نیلوفرهای آبی بکنید تا این احساس به شما دست بدهد که در کنیا یا تانزانیا به سر می برید. دهقانان کامبوجی با پوست های تیره رنگشان مغرورانه خود را «خمر سیاه» می نامند. در مرزهای شرقی کامبوج، کشور ویتنام واقع شده با کشوری که از زمین تا آسمان با کامبوج فرق دارد. ویتنامی ها روز بروز شباهت بیشتری به چینی ها پیدا می کنند. آنها تودار و آرام به نظر می رسند. آموزه های کونفسیوسی مبتنی بر ادب و فضیلت و شایسته سالاری، الگوی اصلی ویتنامی هاست. اما کامبوجیها بیشتر به برهمنیسم و بودایی گری نوع هندی تمایل دارند؛ آیین هایی که به مراتب نفسانی تر از آیین کونفسیوس هستند