کتاب امر اخلاقی امر متعالی

The moral of the transcendent
(جستارهای فلسفی)
کد کتاب : 16007
شابک : 978-6005026597
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 232
سال انتشار شمسی : 1392
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب امر اخلاقی امر متعالی اثر سروش دباغ

این کتاب مشتمل بر چهارده مقاله یا چهارده جستار فلسفی در دو حوزه دین و اخلاق است. نخستین مقاله “کانت، ویتگنشتاین متقدم و نقد اخلاق تجربی” نام دارد که به بحث از اخلاق در فلسفه کانت و ویتگنشتاین می پردازد و ربط و نسبت میان این دو را می کاود.
دومین و سومین مقاله متعلق به حوزه اخلاق کاربردی است. در “بررسی مادری جایگزین از منظر فایده گرایی عمل محور” یکی از مسائل مهم اخلاق پزشکی بحثشده است؛ اینکه آیا زوجی که به خاطر مشکلات رحم همسر، بچه دار نمی شوند می توانند از رحم شخص دیگری برای جایگزین کردن و قرار دادن نطفه جهت سپری کردن دوران بارداری استفاده کنند؟ آیا انجام چنین عملی از منظر اخلاقی رواست؟ در بررسی “اتانازی داوطلبانه غیرفعال از منظر اخلاق راس” نیز یکی از اقسام شش گانه اتانازی (کشتن از روی ترحم) با عطف نظر به دستگاه اخلاقی راس تبیین می شود.

کتاب امر اخلاقی امر متعالی

سروش دباغ
سروش دباغ (متولد ۱۷ خرداد ۱۳۵۳ در تهران) پژوهشگر ایرانی حوزه دین، فلسفه و ادبیات است. دباغ در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره دکترای داروسازی را گذرانده و از دانشگاه واریک انگلستان، دکترای فلسفه تحلیلی دارد. او فرزند عبدالکریم سروش و برادر حسین دباغ است و مدیریت مؤسسه معرفت و پژوهش را نیز بر عهده دارد.دباغ اکنون در دانشگاه تورنتو در مقطع پست دکترا مشغول به تحقیق است. پیش از این، او استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه بود. در آذرماه ۱۳۹۱، عبدالحسین خسروپناه، رئیس این مؤسسه حکم اخراج او را به دلی...
دسته بندی های کتاب امر اخلاقی امر متعالی