کتاب یادداشت های روزانه از محمدعلی فروغی (26 شوال 1321-28 ربیع الاول 1322 قمری)

Mohammadali Foroughi
کد کتاب : 18121
شابک : 978-9642242702
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 488
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب یادداشت های روزانه از محمدعلی فروغی (26 شوال 1321-28 ربیع الاول 1322 قمری) اثر محمدعلی فروغی

"یادداشت های روزانه از محمدعلی فروغی" که از تاریخ26 شوال 1321 تا 28 ربیع الاول 1322 قمری به کوشش "ایرج افشار" جمع آوری شده، اثری است که اطلاعات ارزشمندی را از روزهای جوانی یکی از برجسته ترین رجال سیاسی ایران ارائه می کند. "محمدعلی فروغی" که او را با عنوان "ذکاءالملک" نیز می شناسیم، این یادداشت ها را در اوج جوانی اش به نگارش درآورده اما حتی در آن دوره هم شاهد فعالیت های فرهنگی و عملکرد درخشان او در کسوت یک روشنفکر هستیم.
این خاطرات علاوه بر عملکرد حرفه ای او، نشانگر شخصیت والای انسانی، بهره ی بالای وی از هوش و استعداد، تفکر متعالی اجتماعی، آشنایی با تمدن غرب، زبان دانی و تسلط او بر علوم زمان، ذوق و دقت انتقادی وی هستند و نشان می دهند که چطور در دوره ی غلبه ی خرافات و جهل، "محمدعلی فروغی" کوشید تا دری به روی پیشرفت فرهنگی و ارتقای شرایط زندگی در ایران باز کند.
"یادداشت های روزانه از محمدعلی فروغی"، حلقه ی دوستان و اطرافیان او را نیز شامل می شود و اطلاعات کم نظیری از مسائل ایران و جهان در آن دوره به دست می دهد. دغدغه های او به عنوان یک ایرانی و یک انسان، در کنار نقدهایی که به جامعه ی زمان خود داشته است، بار دیگر بر بینش بلند او صحه می گذارد و سبب می شود خواننده برای شناخت بیشتر شخص "ذکاءالملک" و تاریخ فرهنگی و سیاسی ایران مشتاق تر شود. این برگ از زندگی "ذکاءالملک" که تنها چند ماه از حیات آگاهانه و فعالانه ی او را پوشش می دهد، به اندازه ی چندین سال مطلب خواندنی دارد و تجربه ی مطالعاتی متمایزی خواهد بود.

کتاب یادداشت های روزانه از محمدعلی فروغی (26 شوال 1321-28 ربیع الاول 1322 قمری)

محمدعلی فروغی
محمدعلی فروغی دردشتی (زادهٔ ۱۲۵۴ خورشیدی در تهران – درگذشتهٔ ۵ آذر ۱۳۲۱ در تهران) ملقب به ذُکاءالمُلک، ملی‌گرا، تجددخواه، روشن‌فکر، مترجم، ادیب و سخن‌شناس، فیلسوف، تاریخ‌دان، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی اصلاح طلب، دیپلمات، نمایندهٔ مجلس، وزیر و نخست‌وزیر ایران بود. نخستین کتاب دربارهٔ فلسفه غرب (سیر حکمت در اروپا) به دست او نوشته شد. فروغی همچنین کتاب کلیات سعدی را تصحیح کرد و فرهنگستان ایران را تأسیس نمود. وی در کنگرهٔ هزاره فردوسی نیز شرکت داشت. علاوه بر این...
دسته بندی های کتاب یادداشت های روزانه از محمدعلی فروغی (26 شوال 1321-28 ربیع الاول 1322 قمری)
قسمت هایی از کتاب یادداشت های روزانه از محمدعلی فروغی (26 شوال 1321-28 ربیع الاول 1322 قمری) (لذت متن)
آمدم منزل سعیدالاطبا. زنی که خوب می خواند آنجا آمد قدری خواند. چقدر صدای خوبی دارد. افسوس خوردم از این که مملکت ما استعداد ضایع کن است. اگر در فرنگ بود این استعداد پرورش می یافت و این زن در تئاترها و مجامع عالیه آواز می خواند و شخصی محترم بود و حال آن که حالا ضعیفه ای است در به در و بیچاره و دستخوش هوی و هوس مردم رذل. بعد از رفتن او قدری با سعیدالاطبا تخته زدیم و یک ساعت و نیم از شب رفته آمدم منزل. باد شدیدی می آمد مبلغی خاک به چشمم کرد. به عسرت حرکت کردم.

ذکر موسیقی شد. ناظم العلوم قدری از تار تکذیب کرد و گفت چه سازی است که در تحت قاعده نمی آیدو به این واسطه شخص باید چهل سال زحمت بکشد تا تار خوب بزند. در ضمن کلیه موسیقی ایرانی را هم در نظر داشت و حال آنکه در فرنگستان آوازها در تحت قانون است و نوشته می شود و هر کسی علم موسیقی داشته باشد به مشق جزئی در کمال خوبی فرا گیرد. من در این تحقیق با او مخالف شدم که اولا تار در تحت قانون درنیامدنش مسلم نیست. در تحت قانون فرنگی در نمی آید والا می توان ترتیب نت مخصوص برای آن داد. جز این که تار به حال موسیقیدانهای ما مردم عوام بوده و در این خیالات نبوده اند و ثانیا اشکال آن در خوب زدن است نه در یادگرفتن. در عرض یک سال می توان تارزن شد. اما خوب زدن آن اولا سلیقه زیاد می خواهد و ذوق مخصوص. با وجود این استعداد کار زیاد هم می خواهد برای روان شدن دست و مضراب و پیدا کردن قوه متصرفه خلاصه ناظم العلوم موسیقی فرنگی را ترجیح می داد و حق هم دارد. زیرا که فرنگی ها موسیقی را خیلی لطیف کرده اند و نکاتی در آن به کار می برند و مثل سایر صنایع آن را تکمیل نموده اند. ولی موسیقی ایرانی هم برای تکمیل مستعد است و می توان آن را به مقمات عالیه رسانید.