کتاب حقیقت و زیبایی

Truth and beauty
درس های فلسفه و هنر
کد کتاب : 19395
شابک : 978-9643051150
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 598
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 41
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب حقیقت و زیبایی اثر بابک احمدی

کتاب حقیقت و زیبایی اثر بابک احمدی مولف و مترجم معاصر، درسنامه ای است در باب فلسفه ی هنر که نگارنده در هر فصل آن مبحثی از این رشته را با استناد به نظریات بزرگانی همچون هایدگر، پل ریکور، شوپنهاور و ... شرح و وصف می دهد.

او ابتدا در مقدمه ی اثر از اسلوب کاری و روش تحقیق خود سخن گفته و بعد با بیان تعاریفی در باب فلسفه ی هنر و مفاهیم اصلی آن، مسائل را بازتر کرده و جزییات و ظرایف را بیان می دارد. با وجود مفاهیم سنگین و پیچیده ی فلسفه ی هنر، نویسنده موفق شده تا مطالب را با زبانی نسیتا ساده و سهل برای مخاطب حلاجی کند و آن چه فیلسوفان بزرگ تاریخ نظیر هایدگر و شوپنهاور در مقام هنر و هنرمند بیان کرده اند، در قالب توضیحاتی سبک و آسان به خواننده ارائه کند. نکته ی مثبت دیگری که در این اثر به چشم می خورد، ارجاعات و کتاب شناسی هاست که بلافاصله بعد از هر بخش می آید و به این ترتیب امکان تحقیق بیشتر و پیگیری سر نخ های مطالعاتی را به خوانندگان اثر که عمدتا دانشجویان و پژوهشگران هستند می دهد.

اثر حاوی سیزده فصل و بیست وشش درس است که سختی های تعریف کردن زیبایی، هنر و روح، زمینه های اجتماعی یک اثر هنری، راز و ساختار و ناخودآگاه هنر، مدرنیته و هنر، هنر از بیان تا شکل، معنا و تماس با اثر هنری، دریافت مخاطب و نگاه هنرمند ، عمده مطالبی هستند که در این کتاب به آن ها پرداخته شده است. این اثر از بابک احمدی که تا کنون بیش از سی بار به چاپ مجدد رسیده، توسط نشر مرکز در پانصد و نود و دو صفحه در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

کتاب حقیقت و زیبایی

بابک احمدی
بابک احمدی (زادهٔ ۱۳۲۷ در تهران) نویسنده، مؤلّف، مترجم، منتقد هنری و پژوهشگر ایرانی است. آثار وی از متون پرفروش در بازار کتاب‌های فلسفی ایران است و بیشتر آن‌ها را نشر مرکز چاپ می‌کند.وی در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمده و مقیم همین شهر است. احمدی در سال ۱۳۴۹ مدرک کارشناسی علوم سیاسی را از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیل به پنسیلوانیای آمریکا رفت و در مقطع کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شد.احمدی سالهای ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ را در لندن و سال&zwn...
دسته بندی های کتاب حقیقت و زیبایی
قسمت هایی از کتاب حقیقت و زیبایی (لذت متن)
« رشته ی پی درپی پرسش ها را پایانی نیست. این کتاب بر اساس درس هایی نوشته شده که تلاشی بود برای طرح این پرسش ها، و در بهترین حالت باید کوششی به حساب آید برای تدقیق زمینه یا افق معنایی آنها. اکنون وقت آن رسیده است که بیشتر به شیوه های درست طرح سئوال ها بیاندیشیم، و کار خود را تلاشی گروهی برای یافتن مرزهای معنایی پرسش ها بدانیم. میان انبوه پرسش های رویاروی ما، یکی خود را چون سوالی بنیادین می نمایاند، و به نظر می رسد که همه ی فیلسوفان هرگاه به هنر اندیشیده اند خود را برابر آن یافته اند، و اگر نه تمام آنها، بیشترشان سودای پاسخگویی به این پرسش کلیدی را در سر داشته اند، و یا بسیاری از مسائل را گرد این سئوال طرح کرده اند. پرسش چنین است: نسبت زیبایی و هنر با حقیقت چیست؟»

نسبت زیبایی و هنر با حقیقت چیست؟ عنوان کتابی که در دست دارید حقیقت و زیبایی است، این عنوان مسیر اصلی ما را در این رشته درس ها حاصل می کند. اگر افلاطون به نام حقیقت، هنر را -که سرچشمه نابخردی اش می انگاشت- محکوم می کرد، و تقلید هنری و شعرها را بارها دور از حقیقت می شناخت، کارش استوار به برداشتی خاص از حقیقت بود که به گمان مارتین هایدگر تا امروز باقی است.