کتاب موسیقی ایرانی در شعر سایه

Persian Music in Poetry
کد کتاب : 20271
شابک : 978-6009112739
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 262
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

معرفی کتاب موسیقی ایرانی در شعر سایه اثر مهدی فیروزیان

امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) شاعر و ترانه سرای بلندآوازه، موسیقی شناسی آگاه است و یکی از اثرگذارترین مدیران موسیقی ایرانی در تاریخ رادیو شمرده می شود. او گذشته از همنشینی با برترین موسیقی دانان معاصر و آرشیوداری و ضبط خصوصی موسیقی، در زمینۀ آهنگ سازی، خوانندگی و موسیقی پژوهی آزموده هایی دارد. در این کتاب، که بخش نخست از طرح پژوهشی پنج جلدی «سایه و موسیقی» است، اثرگذاری موسیقی ایرانی در سروده های سایه بررسی شده است. کتاب دارای دو بخش اصلی است. یکی فرهنگ بسامدی واژه های موسیقایی است که دربردارندۀ همۀ نمونه های کاربرد واژه های موسیقایی در شعر سایه است و آن را از دیدی گلچین شعر او می توان دانست و از دیدی دیگرگونه ای گزارش شعرهای موسیقایی شمرده می شود. بخش دیگر کتاب ویژۀ بررسی ایهام های موسیقایی است و در آن خوانندگان گذشته از به دست آوردن آگاهی هایی در زمینۀ هنر موسیقی، به لایه هایی دیگر از باریک بینی های سایه در گزینش واژه ها و آرایه پردازی ایهامی پی می برند.


این کتاب دارای دو فصل اصلی است: ۱) «فرهنگ بسامدی واژه های موسیقایی» دربردارندۀ تمام ابیات دارای اصطلاحات و واژه های مربوط به هنر موسیقی، با شرح واژه ها و ترتیب تاریخی. این فصل هم شرح شعرهای سایه و هم گزیده ای موضوعی از شعر سایه به شمار می رود. ۲) «ایهام های موسیقایی» شامل شرح ایهام تناسب های موسیقایی شعر سایه که با نام «سازها»، «دستگاه ها»، «گوشه ها» و… ساخته شده است. در پایان هم دو نمایه از «حوزه های معنایی» و «سروده های سایه» در چند جدول ترتیب داده شده است.

کتاب موسیقی ایرانی در شعر سایه

مهدی فیروزیان
مهدی فیروزیان‌حاجی (تهران، ۱۳۶۱)، از نوجوانی به فراگیری موسیقی و ادبیات پرداخت. در زمینۀ نوازندگی از محضر استادانی چون کیخسرو و تهمورس پورناظری، مسعود شعاری، کیوان ساکت و… بهره برد. پس از تحصیلات فقهی و حقوقی، از دانشگاه علامه طباطبایی مدرک کارشناسی‌ارشد (با رساله‌ای دربارۀ موسیقی در شاهنامه به‌راهنمایی میرجلال‌الدین کزازی) و از دانشگاه تهران مدرک دکتری زبان و ادبیات فارسی (با رساله‌ای دربارۀ موسیقی در دیوان خاقانی به‌راهنمایی محمدرضا شفیعی‌کدکنی...
دسته بندی های کتاب موسیقی ایرانی در شعر سایه