کتاب ایران در جنگ

Iran at War: 1500-1988
(از چالدران تا جنگ تحمیلی)
  • 15 % تخفیف
    680,000 | 578,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: ققنوس ققنوس
    نویسنده:
کد کتاب : 20493
مترجم :
شابک : 978-6002783417
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 769
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب ایران در جنگ اثر کاوه فرخ

"ایران در جنگ" اثری است از پژوهشگر فرهیخته، دکتر "کاوه فرخ" که موقعیت کشورمان ایران را "از چالدران تا جنگ تحمیلی" مورد بررسی قرار می دهد. "کاوه فرخ" این اثر را در ادامه ی اثر تحسین شده ی "سایه های صحرا" به نگارش درآورده است که در آن موقعیت ایران را در جنگ های باستان بررسی نموده بود. حال در ادامه ی مسیر، خلاصه ای از تاریخ نظامی و جنگی کشورمان از دوره ی صفویه تا سال 1367 یعنی پایان جنگ تحمیلی عراق و ایران در اختیار علاقه مندان به تاریخ این مرز و بوم قرار گرفته است.
بخش اول کتاب "ایران در جنگ" از "کاوه فرخ"، به ظهور سلسله ی صفویه اختصاص دارد و در این راستا عملکرد شاه اسماعیل صفوی در جنگ چالدران، دگرگونی های ارتش صفویه، روی کار آمدن شاه عباس کبیر، دوران سلطنت سه پادشاه و قرار گرفتن صفویه در سراشیبی سقوط و آشوب و اشغال، زیر ذره بین قرار گرفته است. پس از آن در بخش دوم، روی کار آمدن نادرشاه افشار و تاسیس سلسله ی افشاریه، شکست افغان ها از وی، جنگ او با امپراتوری عثمانی و بازپس گرفتن قفقاز، لشکرکشی به آسیای مرکزی و هند، جنگ های قفقاز و نبردهای دیگر با عثمانی، تجزیه و تحلیل شده است. بخش سوم به سلسله ی زندیه و عملکرد کریم خان زند در تحکیم قدرت داخلی، جنگ در بصره و خلیج فارس و نهایتا سقوط این سلسله و آغاز دوران قاجار اختصاص دارد؛ عملکرد حکومت قاجار و آغامحمدخان، جنگ های ایران با روسیه و عثمانی، انقلاب مشروطه و جنگ جهانی اول در فصل چهارم تشریح شده و پس از آن در فصل پنج، با عنوان پهلوی، شورش ها و روی کار آمدن رضاشاه، جنگ جهانی دوم، جنگ سرد، دگرگونی های بعد از جنگ تا سقوط دکتر مصدق و انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته اند. بخش ششم و نهایی کتاب "ایران در جنگ"، به حمله ی عراق به خاک ایران و مهم ترین رویدادهای داخلی و خارجی مرتبط با جنگ هشت ساله اختصاص یافته است.

کتاب ایران در جنگ

کاوه فرخ
کاوه فرخ (۲۴ سپتامبر ۱۹۶۲، آتن)، مدرس تاریخ دانشگاه بریتیش کلمبیا و نویسنده برجسته کتاب‌های تاریخی در مورد ایران است، مانند سایه‌های صحرا؛ ایران باستان در جنگ. همچنین او مشاور و متخصص دانشکده مشاوره کالج لانگارا است.کاوه فرخ در یونان به دنیا آمده ولی خود را یک ایرانی با پیشینه قفقازی (با ریشه‌های آذربایجانی و گرجی-اوستی) می‌داند. پدر بزرگ او سناتور مهدی فرخ و پدرش فریدون فرخ سفیر پیشین ایران در آلمان شرقی بودند.او فوق لیسانس و پی اچ دی خود را با موضوع «روابط بین فرای...
قسمت هایی از کتاب ایران در جنگ (لذت متن)
هرچند حمله مغول به نحو هولناکی ویرانگر بود، نتایج مثبتی هم داشت. ( ۲۹ ) اول آن که قلمرو هولاکو بر قلمرو امپراتوری ایران قبل از اسلام منطبق بود. پس از صدها سال ایران چیزی بیش از یک اصطلاح جغرافیایی شد؛ نهادی سیاسی که دیگر ارتباطی با خلافت نداشت. این امر بعدها مبنای کشور ایران با حاکمیت یک خاندان بومی ایرانی قرار گرفت. فرمانروایان ایلخانی در زمینه دین رفتاری مداراجویانه داشتند که نتیجه آن رونق گرفتن تفسیرهای دینی متنوع بود، به ویژه در تشیع که در آینده به دین رسمی صفویه تبدیل شد. ( ۳۰ ) با وجود گستردگی فقر در ایران پس از حمله مغول، فرهنگ ایران در دوره ایلخانان از نو شکوفا شد. ( ۳۱ ) به رغم سده ها حکومت بیگانه، نوعی نوزایی فرهنگی قدرتمند رخ داد که سرانجام در دوران صفویان تجلی یافت. عملیات نظامی فاتح دیگری از آسیای مرکزی به نام امیر تیمور یا تیمور لنگ ( فرمانروایی ۷۷۱-۸۰۷ ه.ق ) برای ایران همان قدر ویرانگر بود که حمله مغول ها. در زمان ورود تیمور در سال ۷۸۲ ه.ق، خاندان های محلی کوچک جایگزین قدرت مغول شده بودند و هر یک ارتش خود را داشتند. حاصل این امر ایرانی تکه پاره بود که توان مقابله منسجم با حملات تیمور را نداشت. سبعیت تیمور در ایران باورکردنی نبود؛ از جمله اقدامات رعب انگیز او برافراشتن کله منارهای مخوف از جمجمه های ۰۰۰‚۷۰ تن از سکنه اصفهان بود که جرئت کرده بودند در برابر او مقاومت کنند. ( ۳۲ ) شهرهای ایران در زمان ورود تیمور شاهد ظهور شبه نظامیانی بود که بسیاری از آن ها از میان فرقه های صوفیانه عارف مسلک برخاسته بودند. فرقه شیعه و متصوّف سربداران خراسان از جمله فرقه های شبه نظامی بود که جنگاورانی بسیار زبده داشت. قیام سربداران پس از تجزیه حکومت مغول از سال ۷۴۵ ه.ق تا تسلیم مقابل تیمور در اوایل دهه ۷۸۰ ه.ق ادامه داشت. هنگام ورود تیمور، جلایریان که از حکومت های بازمانده دوره مغول بودند هنوز در بخش هایی از غرب ایران و عراق قدرت را در دست داشتند، اما قدرتشان رو به افول بود.