کتاب دولت و فرودستان

The state and the subaltern
فراز و فرود تجدد آمرانه درترکیه و ایران
کد کتاب : 14055
مترجم :
شابک : 978-9643118006
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 376
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

تاریخ فرودستان
The state and the subaltern
جستارهایی در تاریخ اجتماعی کارگری و ملی ایران
کد کتاب : 72274
مترجم :
شابک : 978-6220109990
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 306
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دولت و فرودستان اثر تورج اتابکی

در بررسی اجرای مدرن سازی در خاورمیانه به طور اعم و ترکیه و ایران به طور اخص با نقصان های بسیار جدی در روایات و تحلیل های تاریخی در مورد پذیرش و مقاومت در برابر تغییراتی مواجهیم که جوامع ایران و ترکیه در دویست سال گذشته با آن روبرو بوده اند. گرچه مطالعه مدرن سازی در ترکیه و ایران موضوع پژوهش های دانشگاهی متعددی بوده است، اما این پژوهش ها تنها اجرای مدرن سازی از بالا را برمی رسند، یعنی اقداماتی را که نظام های سیاسی برای تغییر جوامع، وضع قوانین و مقررات جدید و بنیان نهادن نهادهای اجتماعی و سیاسی جدید برمی گزینند. اما آنچه هنوز از این پژوهش ها غایب است این است که جامعه به این اصلاحات و تغییراتی که از بالا نشئت می گرفت چه واکنشی نشان داد. مدرن سازی طرحی جهانی بود که تقریبا به طور همزمان، گرچه با سرعت های مختلف در مناطق مختلف، وارد جهان ما شد. در حیطه سیاسی، مدرن سازی با تولد جامعه مدنی و ظهور فردگرایی و خودمختاری فردی همگام بود؛ این آخری به خصوص در حقوق سیاسی و مدنی فردی بروز یافت.

کتاب دولت و فرودستان

تورج اتابکی
تورج اتابکی پژوهشگر ارشد در پژوهشکده تاریخ اجتماعی و استاد کرسی تاریخ اجتماعی خاورمیانه و آسیای مرکزی در دانشگاه لیدن هلند است
دسته بندی های کتاب دولت و فرودستان
قسمت هایی از کتاب دولت و فرودستان (لذت متن)
تاریخ اجتماعی خاورمیانه، در مقایسه با دیگر شاخه های تاریخ نگاری، حوزه ای است که هنوز جای زیادی برای کاوش دارد. تاریخ نگاری خاورمیانه، همچون تاریخ نگاری اروپا، تا پیش از قرن بیستم تحت سلطه تاریخ نگاری سیاسی، سلسله ای و نسب شناسانه و روایت های زندگی و زمان نخبگان بود. اما با « رشد چشمگیر و جهانی جامعه شناسی به عنوان موضوع دانشگاهی » ، ( ۱ ) به خصوص در پنجاه سال اخیر، بسیاری از مورخان به تدریج تاریخ اجتماعی جوامع خاورمیانه را رشته دانشگاهی مقبولی دانستند. کار آلبرت هورانی در باره تاریخ مردم عرب، ( ۲ ) کتاب خلیل اینالچیک در مورد تاریخ اجتماعی امپراتوری عثمانی ( ۳ ) و روایات عبدالحسین زرین کوب از واکنش اولیه ایرانی ها به تهاجم اعراب در قرن هفتم ( ۴ ) از مشهورترین نمونه های تاریخ نگاری اجتماعی خاورمیانه هستند. بی شک با شناخته شدن تاریخ اجتماعی بود که تاریخ توده مردم یا به قول اریک هابسبام تاریخ از پایین یا « تاریخ عامه » ( ۵ ) به تاریخ نگاری خاورمیانه راه یافت. گرچه تاریخ از پایین گرایش جدیدی در تاریخ نگاری خاورمیانه است اما می توان به چند پژوهش در این زمینه اشاره کرد: پژوهش ارواند آبراهامیان در باره نقش توده مردم در سیاست ایران ( ۶ ) که در پی پژوهش ممتاز جورج رود در باره نقش توده ها در انقلاب فرانسه و روایت حوری اسلام اوغلو از دولت و روابط دهقانی در ترکیه عثمانی ( ۷ ) می آید.