کتاب کارنامه مصدق

Karnameh-ye Mosaddegh
متن تکمیل شده براساس دست نوشته ی مولف
کد کتاب : 24979
شابک : 978-6002784575
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 738
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب کارنامه مصدق اثر ارسلان پوریا

"کارنامه مصدق" کتابی است از "ارسلان پوریا" که یکی از اعضای سابق حزب توده و معاون "نادر شرمینی" در سازمان جوانان توده ی ایران بود و بعد از کودتای بیست و هشت مرداد دستگیر شد و به زندان افتاد. اثر پیش رو که شامل "متن تکمیل شده براساس دست نوشته ی مولف" است، حاصل تحقیقات و تجربیات شخصی او در دوران نخست وزیری دکتر "محمد مصدق" را در برداشته و با پرداختن به نقش حزب توده در رخدادهای آن دوره، تلاش می کند تا یکی از دوره های پرتلاطم تاریخ معاصر کشور را به خوانندگان بشناساند.
"کارنامه مصدق" که در چهار بخش و سی و دو فصل تدوین شده، یک سند تاریخی ارزشمند از اتفاقات مهم تاریخ معاصر ایران است که می تواند به پرسش های پژوهشگران تاریخ و همچنین علاقه مندان به آن پاسخ دهد. تاریخی که در "کارنامه مصدق" به قلم "ارسلان پوریا" ارائه شده، تاریخی بدون روتوش و جهت گیری است و تلاش می کند تا یک دید منصفانه، به دور از پیش داوری و غرض ورزی و با تکیه بر اطلاعات دسته اول که همان تجربیات "ارسلان پوریا" است، در کنار پژوهش های وی ارائه دهد.
مطالعه ی کتاب "کارنامه مصدق" که "متن تکمیل شده براساس دست نوشته ی مولف" را شامل می شود، به خوانندگان کمک می کند تا تاریخ مبارزه علیه استبداد و استعمار را بهتر بشناسند و با نگاه به گذشته ی این مرز و بوم و اقداماتی که برای حفظ آزادی میهن و مردم صورت گرفت، از نکات مثبت و منفی آن درس بیاموزند و ره توشه ای برای رویکرد خود نسبت به آینده ی کشور داشته باشند.

کتاب کارنامه مصدق

ارسلان پوریا
ارسلان پوریا زادهٔ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۰۸ در سلماس و درگذشتهٔ ۱۵ خرداد ۱۳۷۳ در تنکابن، فیلسوف، تاریخ‌نگار، ادب‌دان، نمایشنامه‌نویس و سرایندهٔ ایرانی است.او دبستان و دبیرستان را در خاش و تهران گذراند. او از رهبران حزب توده بود که در نیمهٔ دههٔ ۳۰، پس از آزادی از زندان، از توده‌ایها برید و پای در میدان فرهنگ و ادب نهاد. وی در آغاز دههٔ ۴۰ در رشتهٔ «زبان و ادبیات فارسی» دانشگاه تهران پذیرفته شد و از آموزشهایِ استادانی چون ابراهیم پورداوود، بدیع‌الزمان فروزانفر، محم...
قسمت هایی از کتاب کارنامه مصدق (لذت متن)
انبوه مردم شادمانه گرد وی فراهم آمدند، او را می بوسیدند و تانک را در میان گرفته بودند. این بزرگ ترین نمونه همراهی یک سپاهی با جنبش ملی در سی ام تیر بود. سپس آشکار شد که نام این افسر سرهنگ پرمان بوده که به شور درونی خود دست به چنین ازجان گذشتگی دلیرانه ای زد. پس از کودتای ۲۸ مرداد دولتیان این افسر آزاد را به دستاویزی که گویا نامش در فهرست افسران توده ای بوده به زندان افکندند و از ارتش بیرون راندند و به ویژه همان کردار روز سی ام تیر وی را گناهش خواندند. لیک یادگار آزادگی این فرمانده که در راه ملی کردن صنعت نفت ایران جان خود را به کف نهاد، در سینه پیکارگران این روز و توده ها با سربلندی خواهد ماند. این ها را که آوردیم نمونه هایی از پیکارهای روز سی ام تیر در تهران بود. لیک نمونه های بسیار دیگری نیز در تهران و شهرستان ها می بوده است که کسانی به چشم دیده اند و روزی یادگار شورانگیز آن را به قلم خواهند آورد. و اما در خیابان های تهران نیم ساعت پس از نیمروز سی ام تیر از سختی پیکار کاسته شد. کم کم سخنانی زبانگرد مردم شد که قوام برکنار شده است. هنوز درستی و نادرستی سخن روشن نبود. انبوه چنان که از پیش نهاده بودند کم کم پراکنده شدند تا پیکار پس از نیمروز را بسیج کنند.دو ساعت پس از نیمروز همه به خانه های خود بازرفته بودند. از ساعت چهار پس از نیمروز دوباره انبوه گرد می آمدند. لیک پیش از آن که برخوردی روی دهد، در ساعت پنج سپاهیان و تانک ها و خودروها میدان های شهر را ترک گفتند و به سربازخانه ها بازگشتند. از دربار بدیشان چنین فرمان داده بودند. همان گاه دربار با تلفن به مهندس رضوی نماینده فراکسیون جبهه ملی آگهی می دهد که خواست های جنبش ملی را پذیرفته است. رادیو آگهی برکناری قوام از نخست وزیری را می پراکند. پیکار با پیروزی مردم پایان یافت و شهر به دست مردم افتاد.