کتاب منشآت قائم مقام فراهانی

Ghaem Magham Farahani
کد کتاب : 21560
شابک : 978-9643513764
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 504
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب منشآت قائم مقام فراهانی اثر قائم مقام فراهانی

"منشآت قائم مقام فراهانی" اثری است از شخصیت برجسته ی سیاسی و ادیب ایرانی، "سید ابوالقاسم قائم مقام" که هم اکنون به کوشش "سید بدرالدین یغمائی" و توسط انتشارات نگاه به چاپ رسیده است. این اثر که شامل برخی از دست نوشته های صدراعظم بزرگ ایران، "قائم مقام فراهانی" است، نخستین بار به تدبیر شاگرد وی، "حاج فرهاد میرزا معتمدالدوله قاجار" جمع آوری گشت و به چاپ رسید. "منشآت قائم مقام فراهانی" در عصری منتشر شد که نهضت بازگشت ادبی پدیدار شده بود و اهالی قلم، درازگویی و نگارش مصنوع را که از زمان صفوی در نگارش ایران رایج شده بود، به تدریج رها می کردند؛ لذا این اثر نیز، از نثری ادبی و باشکوه اما روان و قابل درک برخوردار است.
"قائم مقام فراهانی" فراخور شغل دیوانی خود، نامه ها و متن های زیادی را به رشته ی تحریر درآورده بود که اکثرا به زبان ساده و نزدیک به زبان محاوره و حتی آغشته به مضامین طنز نوشته شده بودند. مجموعه ی این یادداشت ها و نامه ها که به زعم برخی از کارشناسان ادبیات فارسی، با الهام از گلستان سعدی به نگارش درآمده، "منشآت قائم مقام فراهانی" را تشکیل می دهند.
کتاب "منشآت قائم مقام فراهانی" هم از نظر ارزش ادبی و هم از نظرگاه اعتبار تاریخی، اثری حائز اهمیت و برجسته به حساب می آید. به کارگیری نثری ساده توسط "قائم مقام فراهانی" و کاستن از عبارت های دشوار و متکلفانه، یکی از دلایل ارزش ادبی این کتاب است و نوشتن از وقایع زمان قاجار، بدون سوگیری و به شکلی واقع گرایانه، موید این امر است که "منشآت قائم مقام فراهانی" یک تاریخ نگاری درخشان و معتبر است.

کتاب منشآت قائم مقام فراهانی

قائم مقام فراهانی
ميرزا ابوالقاسم قائم‌مقام فراهانى، فرزند ميرزا بزرگ قائم‌مقام، در سال 1193ق، در هزاوه اراك، به دنيا آمد.وی زير نظر پدر دانشمند خود تربيت يافت و در تهران كارهاى پدر را انجام داد و در آغاز جوانى علوم متداوله را آموخت.وى سپس به تبريز نزد پدرش كه وزير آذربايجان بود، رفت. چندى در دفتر عباس ميرزا وليعهد، به نويسندگى اشتغال ورزيد و در سفرهاى جنگى با او همراه شد و پس از آنكه پدرش انزوا گزيد، پيشكارى شاهزاده را به عهده گرفت. نظم و نظامى را كه پدرش آغاز كرده بود، تعقيب و با كمك مستشاران فرانس...
دسته بندی های کتاب منشآت قائم مقام فراهانی
قسمت هایی از کتاب منشآت قائم مقام فراهانی (لذت متن)
با بخت همی گفتم کای روی سیه آخر تا کی ز تو من باشم درمانده و دروا/ گفت: این گنه از تو است که گویند ترا نیست در گفت بد از عرض خود اندیشه و پروا/ گفتم: به ملک گفتند؟ گفت: آری. گفتم : آوخ که شدم کشته به کام دل اعدا/ گفت: از چه هراسی که شه عادل، هرگز بی حجت قاطع نکشد تیغ بیاسا/ گفتم: نهراسم ز کس الا تو وگرنه نطق من و تقریر هجا گوئی و حاشا/ گفت: از من اگر بیم همی داری بگریز. گفتم: به کجا؟ گفت: به خاک در دارا