کتاب بازیگری به روش لی استراسبرگ

Strasberg's Method as Taught by Lorrie Hull
یک راهنمای عملی برای بازیگران،معلمان و کارگردانان
  • 15 % تخفیف
    155,000 | 131,750 تومان
  • موجود
  • نویسنده: لوری هاول
کد کتاب : 23177
مترجم :
شابک : 978-6006687810
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 224
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1985
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب بازیگری به روش لی استراسبرگ اثر لوری هاول

این کتاب با یک پیشینه تاریخی آغاز می شود. سپس فصل ها به شرح مفصلی از آموزش بازیگری می پردازند. قسمت عمده این کتاب بر روی مساله "کارگردانی" براساس روش الیا کازان و لی استراسبرگ تمرکز دارد.
می دانیم که در امریکا سیستم بازیگری استانیسلاوسکی توسط استراسبرگ و دیگران گسترش پیدا کرد و تحت عنوان بازیگری "روش(متد)" کل هنر نمایش آمریکا را متحول ساخت. این کتاب به این آموزه ها در حیطه بازیگری و کارگردانی می پردازد.

این کتاب یک دوره کامل از تمرینات آموزشی را با صریح ترین و کاربردی ترین روشها ارائه می دهد تا درک آن از تکنیک ها و رویه های استفاده شده در بازیگری "روش" آسان باشد. این کتاب راهنمایی دقیق برای بازیگران و کارگردانان هنگام کار روی یک نقش را ارائه می دهد.

بازیگری در این شیوه بر روی این مفاهیم متمرکز است:
آرامش ، تمرکز ، حافظه حسی ، حافظه عاطفی ، بداهه نوازی ، آماده سازی و یادگیری نقش ، بازی های تئاتر و تمرینات برای جوانان ...

این کتاب می تواند به عنوان یک کتاب درسی [و در سراسر جهان] مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب بازیگری به روش لی استراسبرگ

دسته بندی های کتاب بازیگری به روش لی استراسبرگ
نکوداشت های کتاب بازیگری به روش لی استراسبرگ
This is exactly the kind of work I have used over the years.
این دقیقا همان نوع کاری است که در طول سالها استفاده کرده ام.
Martin Landau

قسمت هایی از کتاب بازیگری به روش لی استراسبرگ (لذت متن)
من به مدت دوازده سال عضو هیئت انجمن تئاتر استراسبرگ در لس آنجلس بودم و اولین و تنها مدرسی بودم که لی استراسبرگ از او خواست تا رشته درک روش را سازمان دهی و تدریس کند. از روش هایی که در این کتاب توضیح داده شده اند، به طور موثر بهره گرفتم تا تدریس و کارگردانی را در هر سطح از تئاتر انجام دهم و...

نمایش، آخر هفته تمام می شد. من با یکی از دوستان بازیگرم که خانه اش نزدیک تئاتر بود قرار داشتم. سر راه دیدم مردم بیرون ایستاده اند و می خواهند برای دیدن پرده آخر داخل سالن بروند. تصمیم گرفتم به جای اینکه بیرون منتظر دوستم بمانم؛ بروم داخل و انتهای سالن بایستم. صحنه ای بود که یوحنا می خواست از زندان آزاد شود. او از میان یک اطاقی رد شد و به همان شیوه قبلی به دیواری تکیه داد. امّا احساسش درونی، تب آلود و غیرقابل توصیف بود. یکی از شخصیت های نمایش از او پرسید: «چرا منکر نشدی؟» او سرش را به سوی صدا خم کرد و با ژستی مکانیکی مثل دفعه قبل پاسخ داد: «خدا به من می گوید.» بار اوّلی که من این صحنه را دیدم با کنایه گفتم: «آره، خدا بهت گفت!» ولی این دفعه او بار دیگر خم شد و تکرار کرد: «خدا به من... » این بار رعشه ای بر پشت من افتاد، چون اجرایش به کلّی با قبل تفاوت داشت. ژست و حالت بدن همان بود ولی شخصیت روح و جان داشت. این همان ارتباط صحنه ای است که ما در تئاتر به آن الهام می گوییم. همان چیزی که در اجرای اولی که من و منتقدین دیدیم وجود نداشت. آنچه الآن می دیدم غیرقابل بیان بود. متقاعد شدم که خانم کرنل راست می گفته است. پس آرام و بی سروصدا از او عذرخواهی کردم.

این تجربه سوالات دیگری را در ذهن من به وجود آورد، چطور اجرای بازیگر ناگهان تغییر می کند؟ چگونه چنین چیزی ممکن است؟ چرا بن آمی نتوانست این الهام را آن شب در میان غریو دوستانی که برای همدلی با او آمده بودند، بیافریند؟ مشکل چه بود؟ به زودی دریافتم که این مسئله تنها مربوط به او نیست. شنیده بودم آکتوری به نام جیووانی گراسو در گراند استریت نمایشی بر صحنه دارد. پیش خودم فکر کردم نابغه ای را کشف کرده ام (ولی بعدا فهمیدم خیلی از منتقدین درباره او نوشته اند). اولین اجرایی که از او دیدم اتللو بود که در آن به شکلی عجیب و خارق العاده ظاهر شد. حرکات ببرگونه اش آن هنگام که دنبال سرنخی از خیانت دزدمونا بود نشان می داد که قابلیت حسّی بالایی دارد. بعدها دریافتم که منش بازی او و اسلوب حرکتی اش تحت تأثیر بازیگر نامدار قرن نوزدهم توماس سالوینی بوده است. اجرای گراسو آن چنان شور و انرژی عاطفی داشت که به نظر نمی رسید از هیچ کس تقلید کرده باشد. او واقعیت را از طریق باور جسمانی و عاطفی شدید می آفرید و همین بازی اش را غنا می بخشید.