کتاب ویروس مجموعه داری

collection virus
کد کتاب : 23851
شابک : 978-6001523106
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 160
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ویروس مجموعه داری اثر پرویز تناولی

نام پرویز تناولی همواره به عنوان یکی از مشهورترین هنرمندان ایرانی در زمینه ی هنرهای تجسمی، تحقیق و پژوهش و کارشناسی فرش و بافته های عشایری درخشیده و علاوه بر موفق بودن در این زمینه، وی یکی از بزرگترین مجموعه داران ایرانی می باشد. با وجود این که آثار ساخته شده به دست خود وی از جمله آثار موردعلاقه ی موزه ها و مجموعه داران هنری به حساب می آید و مجسمه ی پرسپولیس او با قیمت دو میلیون و پانصد دلار رکورد بی سابقه ای در حراج کریستی خاورمیانه داشته، او خود اقدام به جمع آوری آنچه که به زعم وی ناشناخته و کم یافت است نموده و صورت برداری از مجموعه ی این آثار در کتاب ویروس مجموعه داری آورده شده است.
وی با تشبیه عمل جمع آوری اشیا و مجموعه داری به ویروس، اشاره می کند که این طمع دوست داشتنی از کودکی و نوجوانی با وی همراه بوده و البته با آنچه به جان دولتمردان می افتد متفاوت است. از دیدگاه تناولی، برخی دوست دارند همه چیز را داشته باشند و این هیچ خصوصیتی ندارد اما آنچه شخص وی به دنبال آن بوده، پیدا کردن و جمع آوری ناشناخته ترین قسمت های صنعت و هنر کهن و همچنین بخش هایی از هنر معاصر ایران زمین می باشد. تصاویری که از مجموعه ی شگفت انگیز استاد تناولی در کتاب ویروس مجموعه داری آمده است، حاصل شصت سال تلاش این چهره ی هنری در زمینه ی جمع آوری موارد کمیاب بوده و به دو بخش کلی آثار قبل از انقلاب در دهه ی چهل و پنجاه شمسی وسپس با فاصله ی زمانی زیاد مربوط به بیست سال اخیر می باشد. این گنجینه ی غنی که به شکل آلبوم در اختیار علاقمندان قرار گرفته، می تواند راهنما و منبع خوبی برای دوست داران هنر ایرانی، پژوهشگران و مورخان باشد.

کتاب ویروس مجموعه داری

پرویز تناولی
پرویز تناولی (زاده ۳ فروردین ۱۳۱۶) مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهش‌گر و مجموعه‌دار ایرانی است. از وی به عنوان یکی از پیش‌گامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. وی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی است. مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند.مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، محبوبیت زیادی در حراج‌های بین‌المللی خرید و فروش آثار هنری دارد. از این روی، بر...
قسمت هایی از کتاب ویروس مجموعه داری (لذت متن)
ویروس مجموعه داری، که از همان کودکی به جانم افتاده بود، با گذشت زمان و در نوجوانی به ویروسی دائمی تبدیل شد. نوع ویروسی که به جان من افتاده بود با ویروسی که به جان دولتمردان می افتد، فرق داشت. برخی از مجموعه داران اصرار به داشتن همه چیز دارند و برخی تنها آثار شناخته شده را طالب اند و عده ای هم به دنبال عدد و رقم اند. اما ویروس من از نوع جمع آوری ناشناخته ها و کم یافت ها بود. اگرچه قسمت اعظم هّم من صرف صنایع گذشته ایران می شد، اما از هنر معاصر نیز غافل نبودم و چنین بود که در بخش هنر معاصر هیچ گاه توفیق دستیابی به هرآنچه که می خواستم، نیافتم و از محتوای کتاب موجود فراتر نرفتم. به استثنای چهار طرحی که در آغاز کتاب آمده، بقیه آثاری را که تصویرشان در این کتاب عرضه می شود، می توان به دو بخش با فاصله زمانی طولانی تقسیم کرد: بخش اول مربوط به دهه های چهل و پنجام و پیش از انقلاب و بخش دوم حاصل بیست سال اخیر است. نکته مشترک بین آنها این است که شخصا با هنرمندانشان آشنایی داشته ام.