کتاب کنکاشی در هنر معاصر ایران

Contemporary Iranian Art
کد کتاب : 23755
شابک : 978-6001522451
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 508
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کنکاشی در هنر معاصر ایران اثر حمید کشمیرشکن

"کنکاشی در هنر معاصر ایران" اثری است به قلم "حمید کشمیرشکن" که به شکل همه جانبه ای، هنر معاصر ایران را در قالب شش فصل غنی و خواندنی مورد واکاوی قرار می دهد. در راستای به انجام رساندن این هدف، "حمید کشمیرشکن" به موضوعات متنوعی پرداخته است. برای مثال وی در مقدمه به مدرنیته و تجددگرایی و ارتباط آن با ویژگی های فرهنگی و سیاسی جامعه ایران گریزی زده و همچنین ملی گرایی و جنبش های دینی را نیز از همین نظرگاه بررسی می کند. وی سپس پیش زمینه ای تاریخی از دگرگونی های هنری عصر قاجار، تاثیر دارالفنون و مدرسه ی صنایع مستظرفه، صنایع قدیمه و شکل گیری مکتب نگارگری و بالاخره آغاز جریان نوگرایی و گسترش آن در دهه های بیست و سی شمسی سخن می گوید.
با گسترش نوگرایی آنچه در کنار آن مطرح می شود، مساله ی هویت و ملی گرایی است و نویسنده بعد از پرداختن به تمام این مسائل، به پدیدار شدن هنر معاصر، گفتمان های هنری نو و گسترش این گفتمان ها بعد از انقلاب، پارادایم های هنر معاصر در کشور از دهه ی هفتاد به بعد و مساله معاصریت در برابر پرسش خاص بودن فرهنگی می پردازد. در فصل ششم کتاب "کنکاشی در هنر معاصر ایران"، تقابل گذشته و حال مطرح شده و موقعیت بینابینی آن نیز تجزیه و تحلیل می گردد؛ حال آنکه با تاکید بر هنر دیاسپورای ایرانی، مطالعاتی که پیرامون هنرمندان دیاسپورای ایرانی صورت گرفته نیز برای خوانندگان تشریح می شود. این اثر که خواندن آن علاوه بر دانشجویان هنر و پژوهشگران، اطلاعات عمومی و تخصصی مفیدی را در اختیار علاقه مندان به هنر می گذارد، به همت نشر نظر به انتشار رسیده است.

کتاب کنکاشی در هنر معاصر ایران

حمید کشمیرشکن
دکتر حمید کشمیرشکن دکترای تاریخ هنر (معاصر) را از کالج SOAS، دانشگاه لندن در سال 1383 اخذ کرد و سپس دو دوره فوق‌دکترا را در دانشگاه آکسفورد در سال های 1383ـ1384 و 1387 با بورس آکادمی‏ بریتانیا گذراند. وی پژوهشگر و استاد مهمان در دانشگاه لندن و نیز عضو هیئت علمی مهمان در دپارتمان تاریخ هنر دانشگاه آکسفورد بوده ‌است. ایشان از سال 1383 تا 1391 استاد مهمان در مرکز پژوهشی خلیلی (متمرکز بر هنر و مواد فرهنگی خاورمیانه) دانشکدة مطالعات شرقی در دانشگاه آکسفورد بوده ‌است. علاقه و تمر...
قسمت هایی از کتاب کنکاشی در هنر معاصر ایران (لذت متن)
به رغم علاقه دیرین پژوهشگران به وجوه گوناگون سیاسی- اجتماعی فرهنگ ایران معاصر که در دهه های گذشته به نحو چشمگیری افزایش یافته است ، حوزه مطالعات هنر نوگرا و معاصر ایران تنها در سال های اخیر شاهد گسترش نسبی در روش ها و رویکردهای پژوهشی بوده است. نمود این گسترش را می توان در نشریات تخصصی هنری ، کتاب ها ، برگزاری رویدادهایی چون نشست ها و نمایشگاه های سازماندهی شده ، چه در مقیاس داخلی و چه بین المللی ، دید . ضمنا در سال های اخیر پیرامون هنر نوگرا و به ویژه هنر معاصر ایران از جمله مجلات دوزبانه و کاتالوگ ها به زبان های لاتین چاپ شده است. با وجود این به نظر می رسد به غیر از نمونه های اخیر ، اغلب این نوشته ها توجه خود را عمدتا بر آثار هنرمندان ایرانی مهاجر - یا هنرمندان دیاسپورا - معطوف داشته اند که در غرب مشغول فعالیت اند. این در حالی است که صحنه هنر ایرانی در چند دهه اخیر شاهد حرکت ها و جریان ها و گاه حتی پارادایم های متنوع هنری بوده است که هر یک به نوبه خود در ساخت فرهنگ ایرانی و در مقابل بازنمودی از آن سهم داشته اند و نیازمند بررسی و مداقه جدی هستند. بنابراین کمبود منابع تحلیلی و پژوهشی در این حوزه یکی از معضلات جدی پیش روی هر پژوهشگر یا تحلیل گر خواهد بود . بر خلاف سایر زمینه های مطالعات معاصر ایران مانند علوم اجتماعی، سیاست و اقتصاد ، یکی از مشکلات گریبان گیر تالیف در حیطه هنر ، چارچوب نظری و پژوهشی مناسب در باره جنبه ها و چشم اندازهای گوناگون هنر معاصر ایرانی، کمبود نمونه ها و سوابق پژوهشی است . به بیان دیگر ، دستاوردهای اخیر به رغم ایفای نقشی کلیدی در معرفی هنر امروز ایران ، نیاز به مباحثه تحلیلی و نظری در مورد جوانب مختلف موضوع را به نحوی شایسته مرتفع نساخته اند.