کتاب شرح دیوان شمس تبریزی - جلد دوم

Shams Tabrizi
مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی
کد کتاب : 103010
شابک : 978-6009270293
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1021
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

شرح دیوان شمس تبریزی - جلد اول
Shams Tabrizi
مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی
کد کتاب : 23919
شابک : 978-6009270279
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 956
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب شرح دیوان شمس تبریزی - جلد اول اثر کریم زمانی

"شرح دیوان شمس تبریزی" از "مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی" اثری است از "کریم زمانی"، که در نزدیک به هزار صفحه به همت انتشارات قطره به عرصه ی چاپ رسیده است. این اثر که در هفت قرن اخیر، نخستین شرح نوشته شده بر دیوان "شمس تبریزی" محسوب می شود، غزلیات عارفانه ی "مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی" را تشریح می نماید. نسخه ی مورد استفاده ی "کریم زمانی" در نگارش "شرح دیوان شمس تبریزی"، همان نسخه ی تصحیح شده به وسیله ی استاد "بدیع الزمان فروزانفر" است و در موارد مبهم و ضروری، به نسخه ی عکسی موجود در موزه ی قونیه، رجوع کرده است. شیوه ی نگارش "شرح دیوان شمس تبریزی" به قلم "کریم زمانی"، با توجه به میزان سادگی یا غامض بودن معانی ابیات، به طور مختصر یا مفصل صورت گرفته است.
در این اثر پس از ارائه ی مقدمه، "کریم زمانی" در صد باب به "شرح دیوان شمس تبریزی" پرداخته و مفاهیم عرفانی آن را واکاوی نموده است. برخی از اصلی ترین این مفاهیم عبارت اند از معشوق حقیقی و تاثیر عشق او در جهان، وحدت وجود و وحدت شهود، تحلیل مرگ، جدایی و وصال، سیر و سلوک عرفانی، پیوند میان عاشق و معشوق، مستی عارفانه، آرزوی عاشق در وصال به معشوق، مقام تسلیم و رضا، لطف معشوق به عاشق، برتری عشق بر بهشت، بلاانگیزی عشق، وصف عاشق و معشوق ربانی، تاثیر همنشینی با اولیای خدا، مقایسه ی عاشقان و فارغان، ادب عاشقی و اهمیت همنشینی مولانا و شمس تبریزی که "کریم زمانی"، مولوی شناس برجسته ی کشور یک به یک به شرح آن ها پرداخته است.

کتاب شرح دیوان شمس تبریزی - جلد اول

کریم زمانی
کریم زمانی (متولد ۲۰ اردیبهشت ۱۳۳۰ در تهران) مولوی‌شناس ایرانی و مترجم و مفسر قرآن است. او دوره کارشناسی زبان و ادبیات عربی را در دانشگاه تهران گذرانده‌است. برجسته‌ترین اثر او که بیش از سی بار تجدید چاپ شده‌است، «شرح جامع مثنوی معنوی» در هفت جلد است.
دسته بندی های کتاب شرح دیوان شمس تبریزی - جلد اول
قسمت هایی از کتاب شرح دیوان شمس تبریزی - جلد اول (لذت متن)
اندیشه : در زبان مولانا معانی و دلالت های مختلف دارد ، و از این رو نمی توان اندیشه را بر یک معنی و یک جهت حمل کرد . اندیشه در مجموع شامل خواطر دنیوی و ادراکات عقلی و همه فعالیت های ذهنی می شود ، چه از نوع برین از نوع فرودین. اندیشه راستین در نظر مولانا آن نوع فعالیت ذهنی است که در برابر آدمی دریچه ای به سوی آقاق حقیقت بگشاید ، نه آنکه ذهن ، بوزینه وار از این شاخه بدان شاخه برجهد و با مفاهیم ذهنی و واژگان رنگارنگ بازی کند! چنانکه کار متفلسفان همین است! چه بسا فعالیت های ذهنی که آدمی را به جای رساندن به گلشن لاهوت ، به برهوت هیروت پرتاب کند !