کتاب کشف دیگری همراه با لویناس

Levinas
کد کتاب : 25539
شابک : 978-9641850984
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 261
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب کشف دیگری همراه با لویناس اثر مسعود علیا

امانوئل لویناس فیلسوف یهودی فرانسوی زاده لیتوانی است.او اخلاق را به مثابه فلسفه اولی می‌دانست.
تنها کتاب لویناس که به فارسی ترجمه شده، زمان و دیگری است که مریم حیاط‌شاهی آن را از آلمانی به فارسی برگردانده است.
حیاط‌شاهی در مقدمه کتاب نوشته‌است:
«من این کتاب را به عنوان اولین کار ترجمه شده از خود لویناس برای خواننده فارسی زبان برگزیدم تا در عین انس و نزدیک شدن با نوع و نحوه فلسفیدن‌اش او را با خصوصیات گفتار و دقت لویناس در شرح و تحلیل مسائل مهم فلسفه او نیز آشنا سازم.»
مسعود علیا از جمله متفکران ایرانی‌ست که به صورت تخصصی اندیشه لویناس را مورد توجه قرار داده و رساله دکترای خود را با عنوان «شرط امکان اخلاق در اندیشهٔ لویناس» به راهنمایی عبدالکریم رشیدیان و شهین اعوانی تدوین کرده‌است. او این کتاب را در شرح این فیلسوف بزرگ نوشته است.
مسعود علیا (متولد ۱۳۵۴) مترجم و پژوهشگر ایرانی حوزهٔ فلسفه و استادیار گروه فلسفه هنر دانشگاه هنر است.[۱] کتاب جنبش پدیدارشناسی با ترجمه او برنده جایزه کتاب سال شد. و دوره کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران و دوره کارشناسی ارشد فلسفه را در دانشگاه شهید بهشتی گذراند او دربارهٔ گستره راز و تقلیل آن به مسئله در فلسفه گابریل مارسل کار تحقیقاتی کرده‌است. اصالت تجربه و دگرگونی در منابع مابعدالطبیعه در فلسفه گابریل مارسل از دیگر موضوع‌های مورد تحقیق او بوده‌است. او در تیرماه ۱۳۸۷، دوره دکتری فلسفه را با نگارش رساله‌ای تحت عنوان «شرط امکان اخلاق در اندیشه‌ لویناس» به راهنمایی عبدالکریم رشیدیان در موسسه حکمت و فلسفه به پایان برد.

کتاب کشف دیگری همراه با لویناس

مسعود علیا
مسعود علیا (متولد ۱۳۵۴) مترجم و پژوهشگر ایرانی حوزهٔ فلسفه و استادیار گروه فلسفه هنر دانشگاه هنر است.کتاب «جنبش پدیدارشناسی» با ترجمه او برنده جایزه کتاب سال شد.او دوره کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران و دوره کارشناسی ارشد فلسفه را در دانشگاه شهید بهشتی گذراند. او درباره گستره راز و تقلیل آن به مساله در فلسفه گابریل مارسل کار تحقیقاتی کرده است. اصالت تجربه و دگرگونی در منابع مابعدالطبیعه در فلسفه گابریل مارسل از دیگر موضوع های مورد تحقیق او بوده است. او در تیرماه ۱۳۸۷، دوره دک...
دسته بندی های کتاب کشف دیگری همراه با لویناس
قسمت هایی از کتاب کشف دیگری همراه با لویناس (لذت متن)
ترسیم افق اندیشه لویناس بدون اشاره به نقد فراگیر او از سیر کلی تاریخ فلسفه غرب کامل نمی شود. یکی از وجوه اهمیت این نقد آن است که وجه محصل با ایجابی طرح فلسفی لویناس روی دیگر همین وجه سلبی آن است. وقتی به سراغ فیلسوفی چون لویناس می رویم، نمی توانیم توجه خود را یکسره به محتوای اندیشه او معطوف کنیم و از صورت این اندیشه، و روش و سخن پردازی پدیدآورنده آن چشم بپوشیم. توجه به روش و سخن پردازی لویناس در بررسی آرای او ازآن رو اهمیت بسیار دارد که فلسفه این فیلسوف، به شهادت آثارش و نیز به گواهی بسیاری از مفسران و شارحان اندیشه اش، فلسفه ای است که با سخن پردازی پیوندی وثیق دارد. چنان که مانینگ می گوید: «فلسفه لویناس فلسفه ای است بسیار سخن پردازانه» و «یکی از ویژگی های فلسفه ای سخن پردازانه این است که معنای آن را هرگز نباید جدا از روش آن بررسی کرد، و برعکس»