کتاب چگونه فروید بخوانیم

How to Read Freud
  • 15 % تخفیف
    160,000 | 136,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: نشر نی نشر نی
    نویسنده:
کد کتاب : 25648
مترجم :
شابک : 978-9641855057
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 183
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب چگونه فروید بخوانیم اثر جاش کوهن

"چگونه فروید بخوانیم" به قلم جاش کوهن، از مجموعه کتاب های چگونه بخوانیم است که در این سری از کتاب ها، چند اثر از بزرگ ترین آثار یک نویسنده ی شهیر انتخاب شده و با کاوش و جستجو در اندیشه و زندگی این نویسندگان اثری نو به مخاطب عرضه می گردد. این بار از میان ادیبان، فیلسوفان و نویسندگان بزرگ، قرعه به نام زیگموند فروید افتاده و جاش کوهن که خود نیز از روانکاوان و نویسندگان فعال در این زمینه محسوب می شود، کتابی به مخاطبین عرضه داشته که نظریات فروید را با بررسی آثار و زندگی این روانکاو مشهور، زیر ذره بین برده است. از ویژگی های مجموعه کتاب های چگونه بخوانیم، آشناسازی مخاطب با واژه ها و کلماتی است که نویسنده آن ها را در عمل به کار گرفته و آشنایی با این کلمات، کلید آشنایی با کار پژوهشگر به حساب می آید.
آنچه جاش کوهن در کتاب "چگونه فروید بخوانیم" تحت بررسی قرار می دهد، ابتدا نحوه ی آشنایی و شکل گیری علاقه ی فروید به روانکاوی بوده و در ادامه ی کتاب، انتقادها به آرا و نظریات وی مورد بررسی قرار داده شده است. کتاب "چگونه فروید بخوانیم" که از ده فصل تشکیل شده، کوشش های فروید در زمینه ی ناخودآگاه و ارتباط آن با هوش و خواب و رویا و حتی بررسی آن در قالب کمدی را بیش از همه پژوهیده و چنانکه خود کوهن اظهار می دارد، هدف او از انتشار این اثر، نگریستن به زندگی درونی انسان ها، از عینک ریزبین ذهن زیگموند فروید بوده است. در پایان کتاب گاه شماری از رویدادهای زندگی فروید نیز آورده شده و علاوه بر آن کتب و مقالات بیشتری نیز برای آشنایی و شناخت بهتر این شخصیت معروف ارائه شده است.

کتاب چگونه فروید بخوانیم

جاش کوهن
جاش کوهن (متولد: 11 نوامبر 1970) روانشناس در تمرین خصوصی و استاد نظریه ادبیات مدرن در دانشگاه گلداسمیتس لندن است. وی نویسنده کتابها و مقالات بیشماری درباره ادبیات مدرن، روانکاوی و نظریه فرهنگی است.
دسته بندی های کتاب چگونه فروید بخوانیم
قسمت هایی از کتاب چگونه فروید بخوانیم (لذت متن)
وجود فروید همچون بسیاری دیگر از متفکران بزرگ تاریخ غرب صحنه ی نبرد نیروها و گرایش های ناهمساز بود و همین امر در غرابت و گاه تعارض آمیزی پاره ای نظریه های او موثر افتاده است. در افکار فروید می توان ردپای فلسفه ای واجد انسجام راجع به جامعه، قسمی فلسفه ی اولی و حتا معرفت شناسی را مشاهده کرد، گو این که او هرگز به غیراز گریزها و کنایه هایی که گاه به فرضیه های فلسفی خویش می زند دست به توضیح و تبیین و توجیه کامل آن ها نمی زند از سوی دیگر فروید همواره میان دو انگیزه ی متنازع گرفتار بود: عشق شورانگیز به معرفت علمی و اشتیاق سوزان به کارهای هنری، چندان که به اعتقاد برخی از شارحان او در سراسر عمر هم دانشمند بود و هم هنرمند، تا آن که سرانجام گرایش هنری اش بر گرایش علمی چیرگی یافت. نکته ی مهم دیگر در باب روان کاوی فروید این است که «کاشف قاره ی ناخودآگاه» همیشه در مورد توانایی آدمیان برای بهترشدن ابراز شبهه می کرد. فروید دیدی سرد و یأس آلود به آدمیزاد داشت. هرچند به اعتقاد تئودور آدورنو حس تحقیر فروید نسبت به آدمیان در حقیقت جلوه ی عشقی بی امید بود. بر کار و افکار او خرده بسیار گرفته اند، حتا هواداران و پیروان نظریه های بنیادی او. به گفته ی شرح حال نویسان و فرویدشناسان، بنیادگذار روان کاوی مدرن حاضر بود مستعدترین و دور از ذهن ترین امور را باور کند و حتا می توان گفت او باورکردن نامحتمل ترین ها را یگانه راه کشف حقایق تازه می دانست. وقتی به زندگی فروید نظر می کنیم در مراحل مختلف به تمایلات عجیب و گاه مخربی در سلوک او برمی خوریم: زمانی که او در اوایل کار خویش پزشکی می کرد، طرفدار آثار درمانی کوکائین شد و اگر نامزدش او را از این دام بیرون نمی کشید معلوم نبود عاقبت کارش به کجا کشد. هنگامی که فروید با ویلهلم فلی یس طرح دوستی ریخت، بسیاری از حرف ها و خیال بافی های بی سروته این روشنفکر خل وضع را باور کرد و حتا ازلحاظ فکری چندی متکی به او شد. در تجربه های بالینی نیز خیال پردازی های بیمارانش را درباره ی فریب خوردن از نزدیکان و محارم در کودکی جدی می گرفت.