کتاب کالیبان و ساحره

Caliban and the Witch
کد کتاب : 28605
مترجم :
شابک : 978-6007405857
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 439
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب کالیبان و ساحره اثر سیلویا فدریچی

کتاب "کالیبان و ساحره " تاریخچه بدن در گذار به سرمایه داری است. فدریچی با حرکت از شورش‌های دهقانی اواخر قرون وسطی به شکار جادوگران و ظهور فلسفه مکانیکی، به بررسی عقلانی‌سازی سرمایه‌داری بازتولید اجتماعی می‌پردازد. او نشان می دهد که چگونه نبرد علیه بدن شورشی و تضاد بین بدن و ذهن، شرایط ضروری برای توسعه نیروی کار و مالکیت بر خود، دو اصل مرکزی سازمان اجتماعی مدرن است.

این کتابی جذاب و کاملا تحقیق شده با تمرکز بر گذار از فئودالیسم به سرمایه داری است که بر تأثیر آن بر زنان، به ویژه شکار گسترده جادوگران تأکید می کند. نویسنده خود را فمینیستی می داند که احساس می کند فمینیسم رادیکال و سوسیالیستی در برخورد با این موضوع ناکافی بوده است. او با بسیاری از چارچوب های مارکس موافق است، اما انتقادات مختلفی دارد.
در واقع این کتاب کاربرد عالی ماتریالیسم تاریخی است. تغییرات در فلسفه، هنجارها و روابط جنسیتی، فرهنگ، ساختار خانواده و غیره را که ناشی از دگرگونی اساسی در روابط تولیدی است، توضیح می دهد. ظهور سرمایه داری، که او آن را به دهه 1400 تا 1600 و تا حدودی بیشتر می چسباند، بر همه این حوزه ها تأثیر می گذارد. او تأکید می کند که سرمایه داری در ابتدا سرمایه داری تجاری بود.

کتاب کالیبان و ساحره

سیلویا فدریچی
سیلویا فدريچي (متولد 1942) یک دانشمند، آموزگار و فعال ایتالیایی و آمریکایی از سنت مارکسیستی فمینیستی استقلال گرای مستقل است. او یک استاد مشهور و عضو هیئت علمی در دانشگاه هافسترا است که در آنجا استاد علوم اجتماعی بود. او سالها به عنوان معلم در نیجریه مشغول به کار بود، همچنین بنیانگذار کمیته آزادی علمی در آفریقا، و عضو جمعی از یادداشت های نیمه شب است.
قسمت هایی از کتاب کالیبان و ساحره (لذت متن)
دولت و نیز مردان، بدن زنان را تصاحب کرده و آن را واداشته اند همچون وسیله ای برای بازتولید و انباشت کار کارکرد داشته باشد. از این رو، اهمیتی که بدن در تمامی سویه های خود مادری، وضع حمل، امور جنسی در نظریه فمینیستی و تاریخ زنان کسب کرده فراموش نشده است. کالیبان و ساحره این بینش فمینیستی را نیز تأیید می کند که بدن را با سپهر خصوصی یکی نمی داند و در این راستا، از «سیاست بدن» سخن می گوید. به علاوه، کتاب پیش رو شرح می دهد که چگونه بدن می تواند برای زنان سرچشمه هویت و همزمان زندان باشد، و چرا این امر به باور فمینیست ها بسیار مهم، و همزمان ارزش گذاری آن بسیار مسئله ساز است. بنابراین عجیب نیست که خشونت و برده سازی با ابعاد عظیم در دستور کار قرار دارد، همان طور که در دوران «گذار» قرار داشت، با این تفاوت که فاتحان امروز مأموران بانک جهانی و صندوق بین المللی پول هستند، که همچنان درباره ارزش یک پنی پول برای همان مردمی موعظه می کنند که قدرت های مسلط جهانی برای سده ها از آنان سرقت کرده اند و به بینوایی کشانده اند. بار دیگر، بخش بزرگی از خشونت اعمال شده مستقیما زنان را هدف می گیرد، چرا که در عصر کامپیوتر، فتح بدن زنانه هنوز پیش شرط انباشت کار و ثروت است، همان طور که سرمایه گذاری های رسمی در توسعه تکنولوژی های تولیدمثلی نشان می دهد. تکنولوژی هایی که بیش از هر زمان دیگر زنان را به زهدان تقلیل می دهد. همچنین «زنانه سازی فقر» که با گسترش جهانی سازی همراه شده اهمیت تازه ای می یابد، اگر به خاطر بیاوریم که این نخستین تأثیر رشد سرمایه داری بر زندگی زنان بود.