کتاب آخرین حرمسرای قاجار

Akharin Haram-saraye Ghajar
کد کتاب : 28692
شابک : 978-9642203642
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 436
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب آخرین حرمسرای قاجار اثر خسرو معتضد

"آخرین حرمسرای قاجار" اثری است به قلم "خسرو معتضد" که همراه با ارائه‌ی یک مرور تاریخی از دوران سلطنت مظفر‌الدین شاه قاجار تا احمد شاه، به جایگاه بانوان دربار، رفتار پادشاهان با آنان و وضعیت حرمسرا می‌پردازد.
اگرچه حرمسرا متشکل از چندین هزار نفر بود، اما اداره داخلی آن دقیق و بر اساس رتبه زنان بود. در رأس سلسله مراتب، مادر شاه قرار داشت و در کنار سایر وظایف و اختیارات، مسئولیت حفاظت از ثروت حرمسرا، به ویژه جواهراتش و اداره‌ی آن را با کمک منشیان زن داشت.
توزیع تکالیف و نقش‌ها غالبا موضوع مشاجره و اختلاف بین زنانی بود که به دنبال منافع مادی برای خود، رتبه‌های بالاتر برای اعضای خانواده خود، یا اولویت برای فرزندان خود بودند. زنان به تنهایی نمی‌توانستند حرمسرا را ترک کنند. در داخل حرمسرا سرگرمی‌های روزانه مانند موسیقی، رقص، نمایش‌های تئاتر و بازی داشتند. با این حال، مبارزات آنها برای کسب برتری و نفوذ، که زمانی بیشتر در پشت درهای بسته کاخ انجام می‌شد، اکنون به بیرون رسیده و اندرون به مرکز مبارزه قدرت سیاسی تبدیل شده بود. حرمسرا نقش تعیین کننده‌ای در برخی از لحظات حیاتی سلطنت شاهان قاجار ایفا کرد که گاه نقشی روشن و گاه تیره بود.
نفوذ بالای زنان حرمسرا و موفقیت‌های آشکار سیاسی که توسط بانوان برجسته حرمسرا بدست آمد، قدرت این نهاد را تقویت کرد؛ در نتیجه، هم سیاست‌گذاران ایرانی و هم دیپلمات‌های خارجی به دنبال یافتن حمایت از سوی حرمسرای سلطنتی بودند. "خسرو معتضد" در کتاب "آخرین حرمسرای قاجار" که به همت انتشارات سمیر منتشر شده است، نقش این نهاد را به طور ویژه از دوران سلطنت مظفر‌الدین شاه قاجار تا پادشاهی احمدشاه، زیر ذره‌بین خواهد برد.

کتاب آخرین حرمسرای قاجار

خسرو معتضد
خسرو معتضد (۱۳۲۱) تاریخ‌نگار، مجری و کارشناس «برنامه‌های تاریخ معاصر» در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. وی پیش از انقلاب در دانشکدهٔ رادیو و تلویزیون و مدتی نیز در دانشکده افسری، تاریخ معاصر تدریس می‌کرده‌است.پدرش سرهنگ دکتر تقی معتضد معروف به شمس الادباء لاریجانی ، اصالتا مازندرانی بوده و نام خانوادگی دیگر بستگان پدری وی همچنان شمس لاریجانی است. او متأهل و دارای یک پسر به نام اشکان و دو دختر به نام های میترا و ماندانا می‌باشد، او بعد از دیپلم وارد د...
دسته بندی های کتاب آخرین حرمسرای قاجار
قسمت هایی از کتاب آخرین حرمسرای قاجار (لذت متن)
سلاطین قاجار عادات و سرگرمی های عجیبی داشتند. زیباترین و محبوب ترین تفریح آغامحمد خان قاجار این بود که دستور می داد تمام سکه های طلا و جواهرات سلطنتی نادری و صفوی و هرچه را که جمع آوری کرده بود ( و خوشبختانه امروز در موزه جواهرات ملی [سلطنتی] ایران در بانک مرکزی است) روی پتویی بریزند و او خود را روی آن سکه ها و جواهرات انداخته حدود نیم ساعت به غلت زدن می پرداخت و صدای خنده های او با آن صدای زیرش در اتاق می پیچید. فتحعلیشاه در روزهای سیزده بدر دستور کشتی گرفتن کنیز سیاه ها را می انداخت و کنیزهای سیاه پوست در محوطه کاخ گلستان کشتی گرفته برای خنداندن شاه، حریف را در استخر بزرگ می انداختند و سر یکدیگر را زیر آب می بردند.