کتاب دریایی که همیشه توفانی بود

Sadeq Chubak
سیری در زندگی و آثار صادق چوبک
کد کتاب : 29199
شابک : 978-9641915430
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 158
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب دریایی که همیشه توفانی بود اثر محمدرضا اصلانی همدانی

کتاب "دریایی که همیشه توفانی بود"، اثری از نویسنده‌ی محمدرضا اصلانی اهل همدان است. دربارهٔ نویسنده این اثر آمده است: "صادق چوبک (زاده تیر ۱۲۹۵ بوشهر - درگذشته تیر ۱۳۷۷ برکلی) نویسنده‌ای ایرانی بود که به عنوان یکی از پیشوانداستان‌نوانویسان ایران در کنار صادق هدایت و بزرگ علوی به شمار می‌آید. از میان آثار مشهور او می‌توان به مجموعه داستان "انتری که لوطی اش مرده بود" و رمان‌های "سنگ صبور" و "تنگسیر" اشاره کرد. اغلب داستان‌های او را داستان‌هایی تیره و ناراحت کننده تشکیل می‌دهند که در آن مردمی اسیر خرافه، نادانی و پایبند به مذهب‌های خود هستند.

چوبک، با توجه به خشونت و بی‌رحمی موجود در طبقات پایین جامعه، به تصویر شخصیت‌ها و رویدادهایی پرداخت که این خشونت را بازتاب می‌دادند و به شدت از زندگی درگیر و تاریکی این طبقه‌ی فراملوی اجتماع نشات می‌گرفتند. او به عنوان یک نویسنده رئالیست تمام عیار شناخته می‌شد که با نمایش واقعیت‌های بدیع و زخم‌های جامعه پایین‌تر در آثارش می‌پرداخت. او هدف نداشت به عنوان یک پیشوا فکری نسلی شود که توانایی اصلاح این زشتی‌ها را داشته باشد. به همین دلیل، تصویری کریه و ناخوشایند از زندگی انسان‌های فقیر و گرسنه را ارائه داد، که نه تنها مبنای آرمان‌گرایی نداشت، بلکه نقش یک عامل دیالکتیکی بین جنبه‌های مختلف خشونت در جامعه را ایفا می‌کرد. در اکثر داستان‌های کوتاه و رمان "سنگ صبور" او، رکود و جمود زندگی انسانی را تصویر می‌کشید، که مانع از خلق باورهای بزرگ و پیشرفت اندیشه‌های مترقی می‌شد. از این منظر، طبقه‌ی فرودست، هرچند به عنوان مظلومانه، اما به عنوان گناهکار نیز ترسیم می‌شدند که هرچه بیشتر در دنیای تاریک و مشکلات فرو می‌روند."

کتاب دریایی که همیشه توفانی بود

محمدرضا اصلانی همدانی
محمدرضا اصلانی (همدان) در 21 خرداد سال 1347 در تهران متولد شد. او در مقطع کارشناسی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و سپس برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته زبان شناسی همگانی به ادامه تحصیل پرداخت. از او به عنوان منتقد ادبی و پژوهشگر تاکنون 5 کتاب و بیش از 30 مقالة ادبی در نشریه های گوناگون منتشر شده است.
دسته بندی های کتاب دریایی که همیشه توفانی بود