کتاب شاه ، انقلاب اسلامی و ایالت متحده

The Shah, the Islamic revolution and the United States
کد کتاب : 30622
مترجم :
شابک : 978-6002535382
قطع : رقعی
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب شاه ، انقلاب اسلامی و ایالت متحده اثر داریوش بایندر

کتاب شاه، انقلاب اسلامی و ایالت متحده تاریخ جامعی است اثر داریوش بایندر، دیپلمات اسبق ایرانی که در حکومت محمدرضا شاه پهلوی مشغول به کار بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال هزار و سیصد پنجاه و هفت، از کشور خارج شد. انقلاب اسلامی سال پنجاه و هفت، جامعه ی ایران را متحول و نمای سیاست گذاری های خاورمیانه را برای همیشه دچار تغییر شکل ساخت. چهل سال پس از این اتفاق، داریوش بایندر مدارک بایگانی شده ای را که پیش از این به آن توجه نشده بود، ارائه کرده تا جنبه های پیچیده ی داخلی و بین الملی را که منجر به شکل گیری و وقوع انقلاب شد، از نو بیآزماید.
کتاب که ابتدا با بررسی تغییرات اقتصادی و اجتماعی دهه شصت میلادی آغاز شده است، در ادامه روند حکومت شاه در دهه ی هفتاد میلادی، ردپای ظهور جنبش های مخالف، خطاهای فاحش شاه و محاسبات اشتباه او، اثرات جانبی جنگ ویتنام و نقش دولت رییس جمهور وقت آمریکا، جیمی کارتر را دنبال می کند.
این انقلاب عظیم و معمای تاریخی چندوجهی، توسط بایندر ریشه یابی و عوامل فرهنگی، جمعیتی و تاریخی آن برجسته سازی شده است. در کنار این ها، نقص های سیستماتیک حکومت استبدادی شاه، سبب شد تا نیروهای اجتماعی سیاسی مختلف با روحانیت رادیکال در هم آمیخته و میخی بر تابوت سلطنت هزاران ساله ی شاهنشاهی ایران بکوبند. شاه، انقلاب اسلامی و ایالت متحده، نحوه ی به آشوب کشیده شدن ایران و از دست دادن کنترل توسط حاکمی پریشان که عواقبش هنوز در کشور طنین انداز است را به شکل جدید افشا می کند.

کتاب شاه ، انقلاب اسلامی و ایالت متحده

دسته بندی های کتاب شاه ، انقلاب اسلامی و ایالت متحده