کتاب دایره المعارف مصور تاریخ جنگ (ایران و عراق)

Iran - Iraq war
کد کتاب : 30783
شابک : 978-6009234134
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 632
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب دایره المعارف مصور تاریخ جنگ (ایران و عراق) اثر جعفر شیرعلی نیا

دوران هشت ساله دفاع مقدس یکی از بازه های زمانی ویژه در تاریخ کشور ما است که تاکنون منابع مکتوب فراوانی در ارتباط با آن منتشر شده است ولی اغلب این آثار در عین اینکه برای مخاطبان دارای جذابیت هستند ولی نقطه ضعفی مشترک دارند که آن استفاده از تصاویری محدود است. نبود این تصاویر باعث می شود که امکان تصور و بازسازی رویدادهای آن دوران در ذهن مخاطبان کمتر میسّر شود. در نتیجه تالیف اثری که بتواند در عین بازگویی اتفاقات دوران دفاع مقدس به ارائه تصاویری جدید از آن روزها بپردازد، کاری نو و جالب است که با استقبال مخاطبان نیز همراه می شود.
شیرعلی نیا نام کتاب خود را «دایره المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق» گذاشته است و در آن از ۱۰۰۰ عکس مستند تاریخی، ۲۰۰ نقشه و ۴۰ جدول و نمودار آماری استفاده کرده است. همچنین او برای تالیف این کتاب به سراغ برخی از آژانس های عکس رفته است و توانست ۲۰۰ عکس اختصاصی برای این کتاب تهیه و تولید کند. علاوه برآن شیرعلی نیا در این اثر از عکس هایی استفاده کرده است که برخی از آن ها برای اولین بار منتشر می شوند.

کتاب دایره المعارف مصور تاریخ جنگ (ایران و عراق)

جعفر شیرعلی نیا
جعفر شیرعلی نیا، متولد 1357، پژوهشگر برجسته تاریخ دفاع مقدس است. از جعفر شیرعلی نیا کتاب های متعددی از جمله «بحران بالا می گیرد»، «جبهه میانی»، «جبهه جنوب»، «دایره المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق»، «دایره المعارف مصور تاریخ یهودیت و صهیونیسم» و «هشت سال این گونه گذشت» منتشر شده است.جعفر شیرعلی نیا در رشته فیزیک هسته ای تحصیل کرده و درس خوانده است، اما گرایش به تاریخ او را به 12 سال مطالعه مستمر واداشت تا به صورت خصوصی...
دسته بندی های کتاب دایره المعارف مصور تاریخ جنگ (ایران و عراق)
قسمت هایی از کتاب دایره المعارف مصور تاریخ جنگ (ایران و عراق) (لذت متن)
مدت ها بود ایرانی ها هیچ پیروزی مقتدرانه ای نداشتند. شرایط خاص ایران و فشار جهانی به گونه ای بود که مسئولان یک پیروزی در جنوب را مهم و حیاتی می دانستند. آقای هاشمی برای توجیه فرماندهان درباره اوضاع سیاسی گفت: «هرروز که از جنگ می گذرد، مسائل از کانال سیاسی-نظامی برای ما مشکل تر می شود و دشمن خود را آماده تر می کند. در هر کنگره و کنفرانسی که شرکت می کنیم، با ما می گویند صلح بکنید. از نظر سیاسی چقدر می توان برای صلح نکردن مقاومت نمود؟ خریدهایی در آلمان و انگلیس داریم که در داخل به آن نیازمندیم، ولی نمی دهند تا صلح کنیم و همه کارها برای این است که ما از پیروزی مطلق چشم پوشی کنیم.» فرمانده عالی جنگ از فرماندهان جنگ یک عملیات پیروز می خواست و گفت شرایطی فراهم شده که دنیا حاضر است کنار رفتن صدام را بپذیرد. شما تنها یک عملیات بزرگ و پیروز بیاورید، من جنگ را ختم می کنم.

نخستین طرح جنگی ایران «کمان ۹۹» بود که نیروی هوایی ارتش ایران روی میز گذاشت تا جواب حمله هوایی عراق را داده باشد. سحر اول مهر هواپیماهای اف ۱۴ ایران فضای مرز هوایی ایران را از ارومیه تا جزیره خارک را پوشش می دادند، بعد هواپیماهای شکاری اف ۴ و اف ۵ پرواز می کردند و هدف هایشان را در خاک عراق به آتش می کشیدند. صبح اول مهر ۱۵۰ جنگنده ی ایرانی در آسمان شهرهای عراق به پرواز در آمدند. بربری، دلحامد و زنجانی از خلبانانی بودند که تاسیسات نفتی اربیل، موصل و کرکوک را به آتش کشیدند. برخی هم به نیروی دریایی عراق در خلیج فارس حمله کردند و برخی به تاسیسات بغداد و بصره. خلبان ها پیروز به ایران برگشتند و مردم در خیابان ها از خلبان هایشان استقبال کردند.