کتاب فارسی عمومی

General Persian
کد کتاب : 32911
شابک : 978-6002292131
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 402
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 113
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب فارسی عمومی اثر حسن ذوالفقاری

کتاب "فارسی عمومی" اثری است از دکتر "حسن ذوالفقاری" که شامل "برگزیده ی متون فارسی و آیین نگارشی" می باشد. این اثر از چهارده فصل عمده تشکیل شده که گلچینی از متون ارزشمند ادبیات فارسی را به خواننده ارائه می کند. در هر فصل درآمدی بر ادبیات مدنظر توسط برخی از بزرگترین ادیبان و صاحب نظران فارسی زبان ارائه می شود و خواننده را در آشنایی با ادبیات مربوطه راهنمایی می کند.
در فصل نخست کتاب "فارسی عمومی" از دکتر "حسن ذوالفقاری"، ادبیات حماسی با داستان های زال زر و آرش کمان گیر بررسی می شود و فصل دوم ادبیات غنایی را در پرتوی آثار برخی از بزرگ ترین شاعران فارسی زبان به تصویر می کشد. فصل چهارم با عنوان ادبیات نمایشی، سه اثر بزرگ "جعفرخان از فرنگ برگشته"، "چشم در برابر چشم" و "کمال الملک" را معرفی می کند و در فصل پنجم که ادبیات داستانی نام دارد، برخی از زیباترین و به یادماندنی ترین قصه های ادبیات فارسی معرفی شده اند.
آنچه در فصل ششم تا سیزدهم کتاب "فارسی عمومی" در اختیار مخاطبان قرار گرفته، پرداختن به ادبیات عرفانی، معاصر، انتقادی، ترجمه، توصیفی، بین المللی و عامیانه است که برای هر کدام نمونه های درخشانی از بهترین آثار ادبی ذکر شده است؛ آثاری که برخی از شهرت بسیار بالایی برخوردار هستند برخی به رغم کمتر شناخته شدن، کیفیت فوق العاده ای را به مخاطب عرضه می کنند. در فصل چهاردهم کتاب "فارسی عمومی" از دکتر "حسن ذوالفقاری"، آیین نگارش مورد بررسی قرار گرفته و اثر با فهرستی از منابع و مآخذ که می تواند برای مطالعه ی بیشتر خوانندگان مورد استفاده قرار گیرد، به اتمام می رسد.

کتاب فارسی عمومی

حسن ذوالفقاری
حسن ذوالفقاری (۲۰ تیر ۱۳۴۵ – ۱۷ تیر ۱۴۰۱) نویسنده و پژوهشگر ادبی ایرانی بود. وی متولد شهر دامغان بود. وی در مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، مقطع کارشناسی‌ارشد پژوهشگاه علوم انسانی و مقطع دکترای دانشگاه تهران در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرد. او در دانشگاه تربیت‌مدرس تدریس می‌کرد.در سالهای پایانی عمر،ایشان بعنوان استاد اعزامی وزارت علوم برای کرسی زبان فارسی در دانشگاه شانگهای چین تدریس می‌کردند. او در ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در سن ۵۶ سالگی براثر ایست قلبی ...
دسته بندی های کتاب فارسی عمومی
قسمت هایی از کتاب فارسی عمومی (لذت متن)
حماسه نوعی از اشعار وصفی است که مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و مردانگیها و افتخارات و بزرگی های قومی یا فردی باشد به نحوی که شامل مظاهر مختلف زندگی آنان گردد در شعر حماسی دسته ای از اعمال پهلوانی خواه از یک ملت باشد و خواه از یک فرد به صورت داستان و یا داستان هایی در می آید که ترتیب ونظم از همه جای آن آشکار است ، از نقطه یا نقاطی آغاز می شود و به نقطه یا نقاطی پایان می پذیرد. ناقص و ابتر نیست و خواننده می تواند با خواندن آن داستان از مقدماتی آغاز کند و به نتایجی دست یابد. در یک منظومی حماسی شاعر عواطف شخصی خویش را در اصل داستان وارد نمی کند و آن را به پیروی از حال خودش تغییر نمی دهد و به شکلی تازه چنان که خود بپسندد یا معاصران از او بخواهند، در نمی آورد و به همین منوال به سرگذشت و یا شرح قهرمانی های پهلوانان و کسانی که توصیف می کند، هرگز دخالتی نمی ورزد و به نام خود و آرزوی خویش در باب او داوری نمی کند چنان که در شاهنامه و دیگر منظومه های حماسی می بینیم.