کتاب مقدمه ابن خلدون

Muqaddimah
2 جلدی
کد کتاب : 34435
مترجم :
شابک : 978-9644452550
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1401
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1996
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب مقدمه ابن خلدون اثر عبدالرحمن بن خلدون

"مقدمه ابن خلدون" اثری است دو جلدی از "عبدالرحمن بن خلدون" که "محمد پروین گنابادی" کار ترجمه ی آن را به عهده داشته است. این اثر که یکی از بزرگ ترین و برجسته ترین آثار موجود در عرصه ی تاریخی و علمی جهان اسلام به شمار می رود، یکی از نخستین کتاب هایی است که در آن به فلسفه ی تاریخ، اقتصاد سیاسی، جامعه شناسی و عدالت اجتماعی پرداخته شده است. "عبدالرحمن بن خلدون" یا آن طور که می شناسیم، "ابن خلدون" در این گنج ارزشمند به تمامی علومی که در زمان وی شناخته شده بودند اشاره داشته؛ به همین دلیل "مقدمه ابن خلدون" را می توان به مثابه ی یک دایره المعارف علمی و تاریخی دانست. از جمله مواردی که در کتاب "مقدمه ابن خلدون" به آن پرداخته شده می توان به اجتماع انسانی، جغرافیای اقلیم ها و قسمت های قابل سکونت زمین، تاثیرات آب و هوا بر حالات انسانی، غیب گویی و چیستی رویا، عمران و تمدن و آثار آن، بادیه نشینی و زندگی قبیله ای، سلسله، خلافت و منصب های حکومتی، مفهوم خودکامگی، معنای عهد و بیعت، جنگ، نحوه ی تاسیس شهر، کالا و ارزاق و احتکار، صنایعی چون کشاورزی، بافندگی، طب، بنایی، مطالب مرتبط با اندیشه و عقل تجربی، دانش های بشری و علوم مختلف نظیر علم حدیث، تعبیر خواب، تصوف، هندسه، فلاحت و علوم عددی اشاره کرد.
از ویژگی های مثبت نسخه ی پیش رو، ترجمه ی دقیق و روان "محمد پروین گنابادی" که امکان بهره بردن هرچه بیشتر از مطالب جذاب و حائز اهمیت کتاب "مقدمه ابن خلدون" را برای خوانندگان فراهم می نماید. مترجم در ابتدای کتاب، مطالبی پیرامون آثار "ابن خلدون" ، احوالات او، عصری که در آن می زیست و همچنین مهم ترین حوادث زندگی "ابن خلدون" ارائه می کند تا مخاطب بیشتر با این دانشمند فرزانه و نامی آشنا شود.

کتاب مقدمه ابن خلدون

عبدالرحمن بن خلدون
ابوزید عبدالرحمن بن محمد بن خلدون حضرمی معروف به «ابن خلدون» در سال ۷۳۲ ه‍جری قمری/ ۱۳۳۲ میلادی در تونس متولد شد. خانوادهٔ او از اعراب جنوبی عربستان بودند که پس از پیروزی مسلمانان بر مردم اسپانیا وارد این شهر شدند و تا زمانی که بین آن‌ها و مسیحیان اختلافی پیش آمد در این شهر بودند و پس از آن به سمت تونس حرکت کردند و در آنجا ساکن شدند. در دوران کودکی ابن خلدون، بزرگان دینی که از اسپانیا به تونس سفر می‌کردند در خانهٔ آن‌ها توقف می‌کردند و همین امر باعث شد ابن ...
قسمت هایی از کتاب مقدمه ابن خلدون (لذت متن)
هر گاه بدانیم غلبه و پیروزی ملت ها تنها در پرتو دلیری و گستاخی میسر می گردد، پیداست که قومی که در بادیه نشینی ریشه دارتر و خوی وحشیگری او افزون تر از دیگران باشد، در غلبه بر اقوام دیگر تواناتر خواهد بود. چون بادیه نشینی یکی از موجبات دلاوری است، بی گمان، یک نژاد وحشی از نژاد شهرنشین دلاورتر است و بنابراین چنین قومی در چیرگی و غلبه بر خصم و ربودن ثروت های اقوام دیگر تواناتر است.